KUNC, Josef and Petr VYSTOUPIL. Vinařská turistika v České republice - regionálně geografické aspekty (Wine tourism in the Czech republic - regional geographical aspects). In Sborník z VIII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, p. 265-270. ISBN 80-210-3888-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vinařská turistika v České republice - regionálně geografické aspekty
Name (in English) Wine tourism in the Czech republic - regional geographical aspects
Authors KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor) and Petr VYSTOUPIL (203 Czech Republic).
Edition Brno, Sborník z VIII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách, p. 265-270, 6 pp. 2005.
Publisher Masarykova univerzita v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14310/05:00013536
Organization unit Faculty of Science
ISBN 80-210-3888-8
Keywords in English Czech republic; wine tourism; regional aspects
Tags Czech Republic, regional aspects, wine tourism
Changed by Changed by: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338. Changed: 11/1/2006 17:19.
Abstract
Cílem tohoto příspěvku je poukázat na jeden dílčí segment turistiky a cestovního ruchu v České republice, a to vinařskou turistiku. Vinařství a jeho využití v cestovním ruchu a turismu se v posledních letech dostává do popředí zájmu. Především jižní Morava, která je tradiční vinařskou oblastí, láká návštěvníky za vínem nejen jako součást příjemně stráveného večera ve vinném sklípku, ale i např. v podobě Moravských vinařských stezek, které jsou určeny sportovněji založeným turistům. Autoři článku se pokusili nejen o zmapování nejvýznamnějších aktivit podporujících vinařskou turistiku v ČR, ale především na základě legislativního uchopení vinařského prostoru provést vlastní kategorizaci obcí, které mají určitý význam pro vinařskou turistiku. Výsledek je možno konfrontovat také na přiložených obrázcích.
Abstract (in English)
The aim of this article is to point out one of the tourism segments in the Czech Republic: wine tourism. Wine growing and its utilisation in tourism is in recent years becoming of growing concern. Primarily southern Moravia, which is a traditional wine area, attracts visitors not only to spend pleasant evening in the wine cellar but also to use Moravian wine tracks, which are intended for more active tourists. Authors of this article have attempted not only to map the most important activities supporting wine tourism in the Czech Republic, but primarily to carry out their own categorization of municipalities having certain importance for wine tourism according to legislative appreciation of wine space. The result can be confronted with figures attached.
Links
WB-08-04, research and development projectName: Návrh nové rajonizace cestovního ruchu ČR
Investor: Ministry for Regional Development of the CR, The New Tourism Regionalization in the Czech Republic Draft
PrintDisplayed: 8/6/2024 09:24