D 2005

Vinařská turistika v České republice - regionálně geografické aspekty

KUNC, Josef and Petr VYSTOUPIL

Basic information

Original name

Vinařská turistika v České republice - regionálně geografické aspekty

Name (in English)

Wine tourism in the Czech republic - regional geographical aspects

Authors

KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor) and Petr VYSTOUPIL (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Sborník z VIII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách, p. 265-270, 6 pp. 2005

Publisher

Masarykova univerzita v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Earth magnetism, geodesy, geography

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14310/05:00013536

Organization unit

Faculty of Science

ISBN

80-210-3888-8

Keywords in English

Czech republic; wine tourism; regional aspects
Změněno: 11/1/2006 17:19, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem tohoto příspěvku je poukázat na jeden dílčí segment turistiky a cestovního ruchu v České republice, a to vinařskou turistiku. Vinařství a jeho využití v cestovním ruchu a turismu se v posledních letech dostává do popředí zájmu. Především jižní Morava, která je tradiční vinařskou oblastí, láká návštěvníky za vínem nejen jako součást příjemně stráveného večera ve vinném sklípku, ale i např. v podobě Moravských vinařských stezek, které jsou určeny sportovněji založeným turistům. Autoři článku se pokusili nejen o zmapování nejvýznamnějších aktivit podporujících vinařskou turistiku v ČR, ale především na základě legislativního uchopení vinařského prostoru provést vlastní kategorizaci obcí, které mají určitý význam pro vinařskou turistiku. Výsledek je možno konfrontovat také na přiložených obrázcích.

In English

The aim of this article is to point out one of the tourism segments in the Czech Republic: wine tourism. Wine growing and its utilisation in tourism is in recent years becoming of growing concern. Primarily southern Moravia, which is a traditional wine area, attracts visitors not only to spend pleasant evening in the wine cellar but also to use Moravian wine tracks, which are intended for more active tourists. Authors of this article have attempted not only to map the most important activities supporting wine tourism in the Czech Republic, but primarily to carry out their own categorization of municipalities having certain importance for wine tourism according to legislative appreciation of wine space. The result can be confronted with figures attached.

Links

WB-08-04, research and development project
Name: Návrh nové rajonizace cestovního ruchu ČR
Investor: Ministry for Regional Development of the CR, The New Tourism Regionalization in the Czech Republic Draft