D 2005

ICT and learning/teaching-friendly environment in Czech primary schools

ZOUNEK, Jiří

Basic information

Original name

ICT and learning/teaching-friendly environment in Czech primary schools

Name in Czech

ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole

Authors

Edition

Velká Británie, Education-line, p. 1-7, 7 pp. 2005

Publisher

Brotherton Library, University of Leeds

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

ICT; school; learning; teaching; teacher; school culture
Změněno: 1/2/2006 13:32, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Abstract

V originále

The author presents some results of this empirical research stage, addressing the key domain of school functioning the learning- and teaching-friendly environment in detail at two levels. He first shows at a general level which elements of learning-friendly environment are most influenced by ICT, how ICT integration into the process of creation of learning- and teaching friendly environment may be enhanced, and conversely, which barriers to ICT implementation there can be. In another part of the paper, the author analyzes the responses of the headmasters relating to the situation at their respective school, e.g. how they feel they have been successful at exploiting ICT to create a learning- and teaching-friendly environment or where they perceive scope for ICT use improvement.

In Czech

Příspěvek je jedním z dalších výstupů tříletého výzkumného projektu s názvem Informační a komunikační technologie a kultura školy (K roli informačních a komunikačních technologií v rozvoji kultury české školy), jehož hlavním cílem je identifikovat roli informačních a komunikačních technologií v kultuře české školy. Autor v příspěvku prezentuje hlavní výsledky této fáze empirického výzkumu, ale detailně se věnuje zejména klíčové oblasti chodu školy prostředí podporující učení a vyučování ve dvou rovinách. Nejprve ukazuje v obecné rovině, jaké prvky prostředí podporujícího učení a vyučování ovlivňují ICT nejvýznamněji, jakým způsobem lze podporovat začleňování ICT do procesu tvorby prostředí podporujícího učení a vyučování, co je možné chápat naopak jako bariéry implementace ICT. V další části analyzuje výpovědi ředitelů vztažené k situaci na jejich školách, např. nakolik se jim daří využívat ICT pro vytváření prostředí podporující učení a vyučování nebo kde vidí rezervy ve využívání ICT.

Links

GP406/03/P119, research and development project
Name: Informační a komunikační technologie a kultura školy. K roli informačních a komunikačních technologií v rozvoji kultury české školy
Investor: Czech Science Foundation, Information and communication technologies and school culture. Towards the role of information and communication technologies in development of Czech school culture