Detailed Information on Publication Record
2005
On the role of some interactive D-items in different genres of spoken English
POVOLNÁ, RenataBasic information
Original name
On the role of some interactive D-items in different genres of spoken English
Name in Czech
O roli některých interaktivních diskurzních částic v různých žánrech mluvené angličtiny
Authors
POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Praha, Patterns, A Festschrift for Libuše Dušková, edited by Jan Čermák, Aleš Klégr, Markéta Malá and Pavlína Šaldová, p. 169-182, 13 pp. 2005
Publisher
Ústav anglistiky a amerikanistiky, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/05:00031344
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-7308-108-3
Keywords in English
interactive discourse items - different genres of spoken English - verbal response - backchannel signal - no verbal reaction - spoken interaction - discourse function - clausal forms - you know - you see - I mean
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 28/6/2007 07:07, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
V originále
Based on the analysis of three different genres of spoken English taken from LLC, the author tries to contribute to the study of some interactive D-items, namely you know, you see and I mean, as response elicitors. These items, frequetly used to enhance the smooth flow of spoken interaction, are studied with regard to what they prompt from the current hearer. It becomes evident that the kind of reaction D-items prompt depends on their particular discourse function and the overall character of the speech situation in the given genre.
In Czech
Na základě analýzy tři žánrů mluvené angličtiny z Londýnsko-lundského korpusu, se autorka snaží přispět ke studiu některých interaktivních diskurzních částic, jmenovitě you know, you see a I mean, z hlediska reakce, kterou vyvolají u posluchače. Tyto částice, které jsou často používány v mluveném jazyce na urychlení toku informací, jsou analyzovány z hlediska reakce, kterou jsou schopny vyvolat u posluchače. Studie prokázala, že typ reakce, kterou diskurzní částice vyvolají, závisí na jejich konkrétní diskurzní roli a na celkovém charakteru komunikativní situace v daném žánru.