D 2005

On the role of some interactive D-items in different genres of spoken English

POVOLNÁ, Renata

Basic information

Original name

On the role of some interactive D-items in different genres of spoken English

Name in Czech

O roli některých interaktivních diskurzních částic v různých žánrech mluvené angličtiny

Authors

POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Praha, Patterns, A Festschrift for Libuše Dušková, edited by Jan Čermák, Aleš Klégr, Markéta Malá and Pavlína Šaldová, p. 169-182, 13 pp. 2005

Publisher

Ústav anglistiky a amerikanistiky, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/05:00031344

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-7308-108-3

Keywords in English

interactive discourse items - different genres of spoken English - verbal response - backchannel signal - no verbal reaction - spoken interaction - discourse function - clausal forms - you know - you see - I mean

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/6/2007 07:07, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.

Abstract

V originále

Based on the analysis of three different genres of spoken English taken from LLC, the author tries to contribute to the study of some interactive D-items, namely you know, you see and I mean, as response elicitors. These items, frequetly used to enhance the smooth flow of spoken interaction, are studied with regard to what they prompt from the current hearer. It becomes evident that the kind of reaction D-items prompt depends on their particular discourse function and the overall character of the speech situation in the given genre.

In Czech

Na základě analýzy tři žánrů mluvené angličtiny z Londýnsko-lundského korpusu, se autorka snaží přispět ke studiu některých interaktivních diskurzních částic, jmenovitě you know, you see a I mean, z hlediska reakce, kterou vyvolají u posluchače. Tyto částice, které jsou často používány v mluveném jazyce na urychlení toku informací, jsou analyzovány z hlediska reakce, kterou jsou schopny vyvolat u posluchače. Studie prokázala, že typ reakce, kterou diskurzní částice vyvolají, závisí na jejich konkrétní diskurzní roli a na celkovém charakteru komunikativní situace v daném žánru.