D 2005

Čeho se nadané děti boji

PORTEŠOVÁ, Šárka

Basic information

Original name

Čeho se nadané děti boji

Name in Czech

%Ceho se nadané děti bojí? Specifiká vývinu a realizacia potenciálu nadaných dětí.

Name (in English)

What are the gifted afraid of?

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Bratislava. Bratislava, Specifiká vývinu a realizácia potenciálu nadaných dětí. p. 77-80, 4 pp. 2005

Publisher

Asklepios

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/05:00013070

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-7167-087-1

Keywords in English

gifted; fears

Tags

Změněno: 18/1/2006 11:43, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Abstract

V originále

Strachy jsou normální součástí života každého dítěte. Výzkumy v oblasti vývojové psychologie poukazují na existenci jistých zákonitostí ve vývoji dětských strachů. Současný výzkum dokazuje, že vývoj dětských strachů sleduje určitá stádia – mladší děti se nejčastěji obávají jistých druhů zvířat, strašidel a monster. Teprve v období adolescence se strachy stávají méně egocentrické a více zaměřené ke globálním ohrožení. V prezentovaném výzkumu se zaměřujeme na zmapování strachů u mimořádně nadaných dětí mladšího školního věku. Výzkum naznačuje, že akcelerovaný kognitivní vývoj a větší přístup k informacím, které se běžným vrstevníkům těchto dětí obvykle v dané vývojové etapě nedostávají, způsobuje časnější nástup strachů spíše globálních (vesmírné či přírodní katastrofy), než by se dalo očekávat na základě chronologického věku dětí.

In English

Presented research is a part broadly composed longitudinal study of socio-emotional characteristics and adjustment of intelectually gifted children in the Czech Republic. The core question of presented research is wheather intelectually gifted primary school children ( N = 57 children) have different kinds of fears because of their advanced cognitive abilities, different experiences, precouscious readings abilities and more sophisticated interests and hobbies. The method „Cake of fears“ was used to give children tool to freely display their fears and perceived freithfullness. Statistical analyses shows, that fears of gifted children are very different from fears of control sample children. Possible explanations of these findings, relationships to cognitive maturity of gifted children are discussed.

Links

GP406/02/D143, research and development project
Name: Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí
Investor: Czech Science Foundation, Sociability and emotionality of intelectually gifted children