Detailed Information on Publication Record
2005
Čeho se nadané děti boji
PORTEŠOVÁ, ŠárkaBasic information
Original name
Čeho se nadané děti boji
Name in Czech
%Ceho se nadané děti bojí? Specifiká vývinu a realizacia potenciálu nadaných dětí.
Name (in English)
What are the gifted afraid of?
Authors
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Bratislava. Bratislava, Specifiká vývinu a realizácia potenciálu nadaných dětí. p. 77-80, 4 pp. 2005
Publisher
Asklepios
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/05:00013070
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-7167-087-1
Keywords in English
gifted; fears
Změněno: 18/1/2006 11:43, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
V originále
Strachy jsou normální součástí života každého dítěte. Výzkumy v oblasti vývojové psychologie poukazují na existenci jistých zákonitostí ve vývoji dětských strachů. Současný výzkum dokazuje, že vývoj dětských strachů sleduje určitá stádia – mladší děti se nejčastěji obávají jistých druhů zvířat, strašidel a monster. Teprve v období adolescence se strachy stávají méně egocentrické a více zaměřené ke globálním ohrožení. V prezentovaném výzkumu se zaměřujeme na zmapování strachů u mimořádně nadaných dětí mladšího školního věku. Výzkum naznačuje, že akcelerovaný kognitivní vývoj a větší přístup k informacím, které se běžným vrstevníkům těchto dětí obvykle v dané vývojové etapě nedostávají, způsobuje časnější nástup strachů spíše globálních (vesmírné či přírodní katastrofy), než by se dalo očekávat na základě chronologického věku dětí.
In English
Presented research is a part broadly composed longitudinal study of socio-emotional characteristics and adjustment of intelectually gifted children in the Czech Republic. The core question of presented research is wheather intelectually gifted primary school children ( N = 57 children) have different kinds of fears because of their advanced cognitive abilities, different experiences, precouscious readings abilities and more sophisticated interests and hobbies. The method „Cake of fears“ was used to give children tool to freely display their fears and perceived freithfullness. Statistical analyses shows, that fears of gifted children are very different from fears of control sample children. Possible explanations of these findings, relationships to cognitive maturity of gifted children are discussed.
Links
GP406/02/D143, research and development project |
|