PORTEŠOVÁ, Šárka. Fears of gifted children (Feras of gifted children). La Laguna: La Laguna : European Conference on Developmental Psychology; University La Laguna, 2005. Book of Abstracts (CD version). ).
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fears of gifted children
Name in Czech Strachy nadaných dětí
Authors PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor).
Edition La Laguna, Book of Abstracts (CD version). ). 2005.
Publisher La Laguna : European Conference on Developmental Psychology; University La Laguna
Other information
Original language English
Type of outcome Audiovisual works
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Spain
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00014504
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English gifted fears
Tags gifted fears
Changed by Changed by: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024. Changed: 2/9/2007 15:38.
Abstract
Fears are a normal part of childhood because fear is an innate, protective response to situations or objects, which appear threatening or dangerous. Fear is a useful emotion for the survival of the individual and the species. Child developmental research shows a clear stage - specific fears. Fears in young typical children commonly concetrate on certain animals (like snakes, tigres, lions, dogs.) Sometimes children are afraid of the dark or of unseen monsters. Fears of social evaluation and competence are typical for the period of middle childhood and adolescence Presented research is a part broadly composed longitudinal study of socio-emotional characteristics and adjustment of intelectually gifted children in the Czech Republic. The core question of presented research is wheather intelectually gifted primary school children ( N = 57 children) have different kinds of fears because of their advanced cognitive abilities, different experiences, precouscious readings abilities and more sophisticated interests and hobbies. The method „Cake of fears“ was used to give children tool to freely display their fears and perceived freithfullness. Statistical analyses shows, that fears of gifted children are very different from fears of control sample children. Possible explanations of these findings, relationships to cognitive maturity of gifted children are discussed.
Abstract (in Czech)
Strachy jsou normální součástí života každého dítěte. Výzkumy v oblasti vývojové psychologie poukazují na existenci jistých zákonitostí ve vývoji dětských strachů. Současný výzkum dokazuje, že vývoj dětských strachů sleduje určitá stádia – mladší děti se nejčastěji obávají jistých druhů zvířat, strašidel a monster. Teprve v období adolescence se strachy stávají méně egocentrické a více zaměřené ke globálním ohrožení. V prezentovaném výzkumu se zaměřujeme na zmapování strachů u mimořádně nadaných dětí mladšího školního věku. Výzkum naznačuje, že akcelerovaný kognitivní vývoj a větší přístup k informacím, které se běžným vrstevníkům těchto dětí obvykle v dané vývojové etapě nedostávají, způsobuje časnější nástup strachů spíše globálních (vesmírné či přírodní katastrofy), než by se dalo očekávat na základě chronologického věku dětí.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 31/7/2024 17:15