POVOLNÁ, Renata. Some notes on interactive discourse items in spoken English. Brno Studies in English 31. Brno: Masarykova univerzita, 2005, LIV, No 1, p. 49-61. ISSN 1211-1791.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Some notes on interactive discourse items in spoken English
Name in Czech Několik poznámek k interaktivním diskurzním částicím v mluvené angličtině
Authors POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno Studies in English 31, Brno, Masarykova univerzita, 2005, 1211-1791.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00031366
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English interactive discourse item - proper turn - backchannel - verbal response - question tag - comment clause - discourse function - appealer - inform marker - empathizer - monitor - response prompter
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D., učo 1136. Changed: 28/6/2007 07:45.
Abstract
The article proves that on the one hand speakers frequently use some interactive D-items to enhance the smooth flow of interaction and to create space for the exchange of ideas, attitudes and opinions with the other participants in a given communicative situatio. However, there are some differences between the individual D-items and also between the kind of reaction they prompt from the current hearer. On the other hand, the use of non-verbal reactions on their own on the part of the current hearer can often represent sufficient support for the current speaker to go on speaking, owing above all to the face-to-face contact between all participants.
Abstract (in Czech)
Článek ukazuje, že na jedné straně mluvčí často používají některé interaktivní diskurzní částice, aby podpořili hladký průběh interakce a aby vytvořili prostor pro výměnu nápadů, postojů a názorů s ostatními účastníku dané komunikativní situace. Nicméně studie prokázala, že existují jisté rozdíly mezi jednotlivými částicemi a také typem reakce, kterou vyvolávají u posluchače. Na druhé straně však používání neverbálních reakcí často reprezentuje dostatečnou podporu pro mluvčího, aby pokračoval v rozhovoru především díky bezprostřednímu kontaktu mezi všemi účastníky.
PrintDisplayed: 27/4/2024 09:39