Detailed Information on Publication Record
2005
Some notes on interactive discourse items in spoken English
POVOLNÁ, RenataBasic information
Original name
Some notes on interactive discourse items in spoken English
Name in Czech
Několik poznámek k interaktivním diskurzním částicím v mluvené angličtině
Authors
POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno Studies in English 31, Brno, Masarykova univerzita, 2005, 1211-1791
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/05:00031366
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
interactive discourse item - proper turn - backchannel - verbal response - question tag - comment clause - discourse function - appealer - inform marker - empathizer - monitor - response prompter
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 28/6/2007 07:45, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
V originále
The article proves that on the one hand speakers frequently use some interactive D-items to enhance the smooth flow of interaction and to create space for the exchange of ideas, attitudes and opinions with the other participants in a given communicative situatio. However, there are some differences between the individual D-items and also between the kind of reaction they prompt from the current hearer. On the other hand, the use of non-verbal reactions on their own on the part of the current hearer can often represent sufficient support for the current speaker to go on speaking, owing above all to the face-to-face contact between all participants.
In Czech
Článek ukazuje, že na jedné straně mluvčí často používají některé interaktivní diskurzní částice, aby podpořili hladký průběh interakce a aby vytvořili prostor pro výměnu nápadů, postojů a názorů s ostatními účastníku dané komunikativní situace. Nicméně studie prokázala, že existují jisté rozdíly mezi jednotlivými částicemi a také typem reakce, kterou vyvolávají u posluchače. Na druhé straně však používání neverbálních reakcí často reprezentuje dostatečnou podporu pro mluvčího, aby pokračoval v rozhovoru především díky bezprostřednímu kontaktu mezi všemi účastníky.