Detailed Information on Publication Record
2005
Supplementive Clauses in Resolutions
DONTCHEVA-NAVRATILOVA, OlgaBasic information
Original name
Supplementive Clauses in Resolutions
Name in Czech
Adverbiální věty v rezolucích
Authors
DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga (100 Bulgaria, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, Theory and Practice in English Studies 3, Proceedings from the Eighth Conference on English, American and Canadian Studies (Linguistics), p. 43-52, 10 pp. 2005
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/05:00031367
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-210-3930-2
Keywords (in Czech)
adverbiální věty-sémantická funkce-pozice ve větě-aktuální členění větné- žánr-paralelismus
Keywords in English
supplementive clauses; semantic function; position in the sentence; FSP; genre; structural parallelism
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 31/1/2010 21:37, doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
V originále
The paper studies the form and function of supplementive adverbial clauses in written formal institutional discourse, taking the example of UNESCO documents. The analysis concentrates on the realization type, position and semantic role of supplementive clauses. The findings evidence that UNESCO resolutions are characterized by a high frequency of occurrence of homosemantic series of subjectless supplementive clauses in medial position. The functional interpretation of the quantitative findings accounts for the textual role of supplementive clauses and for the contextual tasks they perform in referring to the situational context of diplomatic discourse.
In Czech
Článek zkoumá formu a funkci adverbiálních vět (Supplementive clauses) v psaném institucionálním diskurzu na příkladě rezolucí UNESCO. Analýza se zaměřuje na realizaci, pozici ve větě a sémantickou roli adverbiálních vět. Výsledky analýzy ukazují, že v rezolucích UNESCO se často vyskytují homosemantické řády adverbiálních vět bez podmětu a že jejich funkce je odkazovat na situační kontext diplomatického diskurzu.