Detailed Information on Publication Record
2005
Maladaptace dětí v prostředí základních škol
POLEDŇOVÁ, Ivana and Zdenka STRÁNSKÁBasic information
Original name
Maladaptace dětí v prostředí základních škol
Name in Czech
Maladaptace dětí v prostředí základních škol
Name (in English)
Maladaptation of basic school pupils
Authors
POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Olomouc, Heller, D., Procházková, J., Sobotková, I. (Eds.). Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů. Polarita a vzájemné obohacování. Sborník z konference Psychologické dny Olomouc 2004. p. 29-29, 2005
Publisher
Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/05:00014523
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-244-1059-1
ISSN
Keywords in English
symptoms of maladaptation; school achievement; intelligence; achievement motivation; externalistic attribution; internalistic attribution
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 29/3/2010 14:18, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
V originále
Na vzorku 483 žáků základních škol bylo v rámci širšího výzkumného projektu zjišťováno, jaké jsou souvislosti mezi symptomy maladaptace, vybranými osobnostními vlastnostmi a školní výkonností. Ukázalo se, že zhoršený školní výkon maladaptovaných žáků často neodpovídá jejich intelektové kapacitě a že pro tyto žáky jsou rovněž typické nízká výkonová motivace, externalistické atribuce a snížené přijímání odpovědnosti za vlastní chování. Při pokusech modifikovat chování maladaptovaných žáků by cílem mělo být dovést je k internalistickým atribucím a přijetí odpovědnosti za své chování, čímž by se do značné míry ovlivňovala i jejich motivační struktura.
In English
The research was carried out at elementary schools. The children were aged from 9 – 15. We classified main typical categories of psychological stress at pupils by the means of comparison analysis of 4 typical stress situations at schools; by suggesting of solution of the stress situations we explored how the pupils coped with the stress. The results proved that the greatest resource of psychological stress is the sphere of achievement at school and bullying by schoolmates and the consequent fear. It turned also out that poor school performance did not often correspond to child’s intellectual capacity and that such pupils were typically characterized by a low level of achievement motivation, by external attributions, and by lower acceptance of responsibility for their own behaviour. Having identified the causes of maladaptation leading to psychological load and stress, we were brought to reflecting the ways how to modify maladapted pupils’ behaviour.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|