D 2005

Akční výzkum v pregraduálním vzdělávání učitelů

JEDLIČKOVÁ, Helena, Lenka HRADILOVÁ and Iva TYMRÁKOVÁ

Basic information

Original name

Akční výzkum v pregraduálním vzdělávání učitelů

Name in Czech

Akční výzkum v pregraduálním vzdělávání učitelů

Name (in English)

The Action research in profession education of teachers

Authors

JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor), Lenka HRADILOVÁ (203 Czech Republic) and Iva TYMRÁKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Nitra, Metodologické aspekty a výskum v oblasti didaktík prírodovedných polńohospodárských a príbuzných oborov, p. 92 - 99, 8 pp. 2005

Publisher

Prírodovedec č. 171, Katedra učitelství a didaktiky biologie PřF UK v Praze, Katedra pedagogiky ČZU v Praze, katedra zoológie a antropológie v Nitre.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/05:00025529

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-8050-848-8

Keywords (in Czech)

Akční výzkum.Pregraduální vzdělávání učitelů.

Keywords in English

The Action research.

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 2/7/2009 10:57, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Abstract

V originále

Systematické řešení problémů ve vzdělávání o přírodě pro trvale udržitelný rozvoj a zdraví, v souvislosti s akutními změnami ve školství, se stalo hlavním programem pracoviště Kejbaly katedry biologie PdF MU v Brně. Projekt byl nazván Biologie pro život. Akční výzkum je zde využíván pro řešení klíčových otázek (např. vytváření edukačního prostředí, při strukturaci učiva, transformaci nových poznatků, volbě metod, forem a prostředků aj.) Na základě výsledků výzkumu, doposud získaných převážně v pregraduálním vzdělávání studentů učitelství pro ZŠ, byla realizována: integrace obsahů přírodovědných předmětů, implementace aktivizujících metod a forem práce, integrace teoretické a praktické složky výuky. Na příkladu tvorby, realizace a využití skupinových seminárních prací - tématicky zaměřených výukových programů studentů, jejichž nedílnou součástí jsou pracovní listy, je zde ve třech příspěvcích předložen k diskusi program propojení odborné části vzdělávání o přírodě a oborových didaktik. Je zaměřený na rozvíjení odborných znalostí a pedagogických dovedností studentů, propojení teorie s praxí, založené na metodách akčního výzkumu.

In English

The systematic solution of problems in the sphere of education about nature for the Sustainable development and Health became the major platform of the educational center Kejbaly at the Faculty of Education, MU Brno. Under the influence of actual changes in the education system, the educational program Biology for life presents the new instructional approach: The Action research is applied to solve the key problems (e.g. the creating of educational field, the distribution and structure of curriculum, the transformation of new information, the selection of methods, forms and instruments, etc.). Following acquired research results in the undergraduate program of education of pedagogy students, there were realized: The integration of contents of science courses, The implementation of active methods and ways of work, The integration of theoretical and practical constituents of education. The production, the realization and the improvement of the specific student educational programs could illustrate a connection the connection among the scientific substructure of the education about nature and the subject didactics for the developing of scientific knowledge and students educational abilities i.e. the integration of theory and practices.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century