Detailed Information on Publication Record
2005
Akční výzkum v pregraduálním vzdělávání učitelů
JEDLIČKOVÁ, Helena, Lenka HRADILOVÁ and Iva TYMRÁKOVÁBasic information
Original name
Akční výzkum v pregraduálním vzdělávání učitelů
Name in Czech
Akční výzkum v pregraduálním vzdělávání učitelů
Name (in English)
The Action research in profession education of teachers
Authors
JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor), Lenka HRADILOVÁ (203 Czech Republic) and Iva TYMRÁKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Nitra, Metodologické aspekty a výskum v oblasti didaktík prírodovedných polńohospodárských a príbuzných oborov, p. 92 - 99, 8 pp. 2005
Publisher
Prírodovedec č. 171, Katedra učitelství a didaktiky biologie PřF UK v Praze, Katedra pedagogiky ČZU v Praze, katedra zoológie a antropológie v Nitre.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/05:00025529
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-8050-848-8
Keywords (in Czech)
Akční výzkum.Pregraduální vzdělávání učitelů.
Keywords in English
The Action research.
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 2/7/2009 10:57, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
V originále
Systematické řešení problémů ve vzdělávání o přírodě pro trvale udržitelný rozvoj a zdraví, v souvislosti s akutními změnami ve školství, se stalo hlavním programem pracoviště Kejbaly katedry biologie PdF MU v Brně. Projekt byl nazván Biologie pro život. Akční výzkum je zde využíván pro řešení klíčových otázek (např. vytváření edukačního prostředí, při strukturaci učiva, transformaci nových poznatků, volbě metod, forem a prostředků aj.) Na základě výsledků výzkumu, doposud získaných převážně v pregraduálním vzdělávání studentů učitelství pro ZŠ, byla realizována: integrace obsahů přírodovědných předmětů, implementace aktivizujících metod a forem práce, integrace teoretické a praktické složky výuky. Na příkladu tvorby, realizace a využití skupinových seminárních prací - tématicky zaměřených výukových programů studentů, jejichž nedílnou součástí jsou pracovní listy, je zde ve třech příspěvcích předložen k diskusi program propojení odborné části vzdělávání o přírodě a oborových didaktik. Je zaměřený na rozvíjení odborných znalostí a pedagogických dovedností studentů, propojení teorie s praxí, založené na metodách akčního výzkumu.
In English
The systematic solution of problems in the sphere of education about nature for the Sustainable development and Health became the major platform of the educational center Kejbaly at the Faculty of Education, MU Brno. Under the influence of actual changes in the education system, the educational program Biology for life presents the new instructional approach: The Action research is applied to solve the key problems (e.g. the creating of educational field, the distribution and structure of curriculum, the transformation of new information, the selection of methods, forms and instruments, etc.). Following acquired research results in the undergraduate program of education of pedagogy students, there were realized: The integration of contents of science courses, The implementation of active methods and ways of work, The integration of theoretical and practical constituents of education. The production, the realization and the improvement of the specific student educational programs could illustrate a connection the connection among the scientific substructure of the education about nature and the subject didactics for the developing of scientific knowledge and students educational abilities i.e. the integration of theory and practices.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|