Detailed Information on Publication Record
2005
Some difficulties facing native speakers of Czech and Slovak in writing in English
CHAMONIKOLASOVÁ, Jana and Jaroslava STAŠKOVÁBasic information
Original name
Some difficulties facing native speakers of Czech and Slovak in writing in English
Name in Czech
Potíže Čechů a Slováků v anglickém písemném projevu
Authors
CHAMONIKOLASOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor) and Jaroslava STAŠKOVÁ (703 Slovakia)
Edition
Brno, Theory and Practice in English Studies 3, p. 53-59, 7 pp. 2005
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/05:00019948
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
80-210-3930-2
Keywords in English
academic writing; text organization; lexico-grammatical structure; coherence; English; Czech; Slovak
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 13/12/2007 19:41, doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
V originále
The paper presents an analysis of errors occurring in English essays written by Czech and Slovak university students. It distinguishes five major error types, i.e. grammatical, lexical, lexico-grammatical, text-coherence, and formal errors. The study relates the occurrence of certain error types to the linguistic and cultural background of the author of the text, and looks for possibilities of developing writing skills within academic writing courses. The paper suggests that the courses focus on text-coherence, a phenomenon which has a high priority in Anglo-American written discourse and which is not specifically addressed by any other courses in Czech and Slovak university curricula. The paper outlines some successful strategies of writing coherent and effective texts.
In Czech
Článek analyzuje chyby v anglických esejích, jejichž autory jsou čeští a slovenští univerzitní studenti. Rozlišuje pět hlavních typů chyb, tj. chyby gramatické, lexikální, lexikálně gramatické, chyby v koherenci a formální chyby. Ukazuje souvislost výskytu určitých typů chyb s jazykovým a kulturním zázemím autora. Studie pojednává o možnostech rozvoje písemného projevu v kurzech akademického psaní a zdůrazňuje nutnost věnovat pozornost zejména koherenci textu, která je prioritou struktury anglického akademického textu. Článek seznamuje s některými strategiemi tvorby koherentních textů.
Links
GA405/02/0349, research and development project |
|