JANÍK, Tomáš. Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT) (Research of Subjective Theories Using Structuring Concepts Technique (SLT)). Pedagogická revue. 2005, vol. 57, No 5, p. 477-496, 19 pp. ISSN 1335-1982.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)
Name in Czech Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)
Name (in English) Research of Subjective Theories Using Structuring Concepts Technique (SLT)
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Pedagogická revue, 2005, 1335-1982.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00013099
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English subjective theory; diagnostics; structuring concepts technique; SLT; communicative validity
Tags communicative validity, diagnostics, SLT, structuring concepts technique, subjective theory
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Changed: 24/1/2006 11:04.
Abstract
Příspěvek je rozčleněn na tři části. V první části uvádí čtenáře do diskuse o významu a funkcích teorie v pedagogice. S odkazem na výzkumný program Subjektivní teorie, realizovaný v německy hovořící oblasti zhruba od 80. let 20. století, rozvíjí paralelu mezi tzv. objektivními a tzv. subjektivními teoriemi. V návaznosti na to je vymezen pojem subjektivní teorie. V druhé části příspěvku jsou nastíněny některé metodologické problémy zkoumání subjektivních teorií učitelů a je zde představena technika strukturování konceptů (STL: Struktur-Lege-Technik), jejíž pomocí lze tyto teorie diagnostikovat. Třetí část příspěvku přináší ukázku konkrétního použití této techniky při zkoumání subjektivních teorií rodičů k dilematu vést versus nechat růst (T. Litt).
Abstract (in English)
The article is divided into three parts. The first part discusses the importance and functions of educational theories. With respect to research project Subjective theories in German speaking area it is outlined a parallel of objective and subjective theories. The term subjective theory is defined. The second part of the text deals with methodological problems of subjective theories diagnostics and presents the structuring concepts technique (SLT: Strukur-Lege-Technik). The third part illustrates on an example the use of this technique when investigating how parents concretise their subjective theories in relation to dilemma: führen vesrus wachsen lassen (T. Litt).
Links
GA406/02/1247, research and development projectName: Implicitní pedagogické znalosti a možnosti autoregulace procesu jejich rozvíjení
Investor: Czech Science Foundation, Tacit Pedagogical Knowledge and the Self-Regulation of the Process of its Development
PrintDisplayed: 31/5/2024 03:03