J 2005

Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)

JANÍK, Tomáš

Basic information

Original name

Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)

Name in Czech

Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)

Name (in English)

Research of Subjective Theories Using Structuring Concepts Technique (SLT)

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Pedagogická revue, 2005, 1335-1982

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/05:00013099

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

subjective theory; diagnostics; structuring concepts technique; SLT; communicative validity
Změněno: 24/1/2006 11:04, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

Příspěvek je rozčleněn na tři části. V první části uvádí čtenáře do diskuse o významu a funkcích teorie v pedagogice. S odkazem na výzkumný program Subjektivní teorie, realizovaný v německy hovořící oblasti zhruba od 80. let 20. století, rozvíjí paralelu mezi tzv. objektivními a tzv. subjektivními teoriemi. V návaznosti na to je vymezen pojem subjektivní teorie. V druhé části příspěvku jsou nastíněny některé metodologické problémy zkoumání subjektivních teorií učitelů a je zde představena technika strukturování konceptů (STL: Struktur-Lege-Technik), jejíž pomocí lze tyto teorie diagnostikovat. Třetí část příspěvku přináší ukázku konkrétního použití této techniky při zkoumání subjektivních teorií rodičů k dilematu vést versus nechat růst (T. Litt).

In English

The article is divided into three parts. The first part discusses the importance and functions of educational theories. With respect to research project Subjective theories in German speaking area it is outlined a parallel of objective and subjective theories. The term subjective theory is defined. The second part of the text deals with methodological problems of subjective theories diagnostics and presents the structuring concepts technique (SLT: Strukur-Lege-Technik). The third part illustrates on an example the use of this technique when investigating how parents concretise their subjective theories in relation to dilemma: führen vesrus wachsen lassen (T. Litt).

Links

GA406/02/1247, research and development project
Name: Implicitní pedagogické znalosti a možnosti autoregulace procesu jejich rozvíjení
Investor: Czech Science Foundation, Tacit Pedagogical Knowledge and the Self-Regulation of the Process of its Development