J 2004

On English Signboards

RAMBOUSEK, Jiří

Basic information

Original name

On English Signboards

Name in Czech

Veejné nápisy v angličtině

Authors

RAMBOUSEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno Studies in English, Brno, Masarykova univerzita, 2004, 1211-1791

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/04:00019953

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

signboards; public notices; infromative texts; situational context
Změněno: 30/6/2008 10:04, Ing. Zdeněk Kubík

Abstract

V originále

The article deals with public signboards and notices in English. Unlike other short-text types, they usually stand alone, depending on extra-linguistic (situational) context.. The article is based on a corpus of 283 signboards (380 propositions) collecte din the U. S. in 2001. Their semantic structure is described: they consist of seven sections, though not all of them are always present; the article gives their frequency of occurrence and the most common formulations. The analysis of the wordings and grammatical constructions used in the cores of the messages shows prevalence of imperative constructions (26 %) and the formula No + noun/ing (15.8 %). The frequencies of other constructions (elipted and nominal clauses) are then compared with those established in newspaper headlines. Finally, the dependence on situational context, the use of graphic elements, and punctuation are discussed. Punctuation is missing in most signboards, being often replaced by means of typography.

In Czech

Článek pojednává o vývěskách a veřejných nápisech v angličtině. Ty na rozdíl od jiných krátkých textů (např. novinových titulků) plní svůj účel samostatně, jejich kontext je pouze situační. Článek je založen na korpusu 283 vývěsek, resp. 380 propozic shromážděných v USA r. 2001. Je popsána jejich sémantická struktura: skládají se ze sedmi částí, ne vždy realizovaných; pro každou se uvádí frekvence a nejpoužívanější formulace. Následuje rozbor formulací a konstrukcí používaných v jádru sdělení. Převládají imperativní konstrukce a zakazovací formule s No + subst. nebo ing (celkem 26 %, resp. 15,8 %). Frekvence ostatních konstrukcí (neúplných vět s vynechaným určitým slovesem a jmenných vět) jsou porovnány s často analyzovanými novinovými titulky. V závěru je zmíněna závislost na mimojazykovém kontextu, použití grafických prvků místo psaného textu a interpunkce. Ta je z veřejných sdělení převážně vypouštěna; její funkci pak mnohdy přebírá typografická úprava.

Links

GA405/02/0349, research and development project
Name: Kontrastivní studium věcných textů
Investor: Czech Science Foundation, A contrastive study of non-fiction (expository) texts