HORÁK, Pavel. Odlišné přístupy k implementaci individuálního akčního plánu zaměstnanosti na vybraných českých úřadech práce. (Different Approaches to Implementation of Individual Action Plans at chosen local public employment services in the Czech Republic.). In WINKLER, Jiří, Lenka KLIMPLOVÁ and Martin ŽIŽLAVSKÝ. Účelové programy na lokálních trzích práce. Jejich význam, potřebnost a realizace. Brno: FSS MU, 2005, p. 30-58. FSS MU. ISBN 80-210-3867-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Odlišné přístupy k implementaci individuálního akčního plánu zaměstnanosti na vybraných českých úřadech práce.
Name in Czech Odlišné přístupy k implementaci individuálního akčního plánu zaměstnanosti na vybraných českých úřadech práce.
Name (in English) Different Approaches to Implementation of Individual Action Plans at chosen local public employment services in the Czech Republic.
Authors HORÁK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Účelové programy na lokálních trzích práce. Jejich význam, potřebnost a realizace. p. 30-58, 29 pp. FSS MU, 2005.
Publisher FSS MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50601 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00014579
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-210-3867-5
Keywords in English Public employment service; individual action plan; policy initiation and policy implementation; institutional environment; bureaucracy; bureau-professionalism; professionalism
Tags bureau-professionalism, bureaucracy, Individual action plan, institutional environment, professionalism, Public employment service
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lucie Galčanová Batista, Ph.D., učo 41048. Changed: 31/3/2010 14:37.
Abstract
V předkládaném příspěvku se zabýváme novým opatřením českých veřejných služeb zaměstnanosti, individuálním akčním plánem. Jde o opatření založené na filozofii aktivace mladých a dlouhodobých nezaměstnaných, kterého zavádění a implementace je v českém prostředí v důsledku decentralizace veřejné politiky a velké svobody v rozhodování lokálních aktérů, plně v rukou regionálních a lokálních úřadů práce. Konkrétně se pokoušíme nalézt pravidelnosti v různých způsobech jejich zavádění a implementace v prostředí řtyř regionálních českých úřadů práce. U jednotlivých případových studií si všímáme jednak jednotlivých způsobů implementace IAP jakožto interakce liniových pracovníků úřadů práce a nezaměstnaných klientů a jednak specifického kontextu, ve kterém k implementaci IAP dochází. V prvním případě se pokoušíme klasifikovat různé způsoby využívání IAP liniovými pracovníky jako byrokratické, byroprofesionální či profesionální. V druhém případě si všímáme charakteristik jednotlivých lokálních trhů práce, cílové skupiny nezaměstnaných a úřadů práce a jeho personálu. Ke zpracování případových studií využíváme tří metodologicky odlišných datových zdrojů: expertních studií, hloubkových rozhovorů s manažery a liniovými pracovníky jednotlivých úřadů práce a analýzy organizační kultury pracovišť úřadů práce. Na základě zjišttěných dat předkládáme empiricky zjištěné modely způsobů implementace IAP a předkládáme výsledná doporučení pro zajištění profesionální implementace IAP.
Abstract (in English)
In the paper we focus on an Individual Action Plan (IAP). a new Active Labour Market Policy measurer. It is a tool based on philosophy of young and long-term unemployed activation whose initiation and implementation is in Czech environment fully in hands of regional and local employment agencies due to the fact of public policy decentralization and great discretion of local actors. Concretely we try to find regularity in different kinds of initiation and implementation of IAP in environment of four regional employment agencies in the Czech Republic. In particular case studies we notice both different kinds of IAP implementation (as the process of interaction between officials and clients) and specific institutional context of implementation. In the first case we try to classify different kinds of utilizing IAP by line officials describing it as bureaucratic, bureau-professional or professional. In the second case we observe characteristics of particular local labour markets, target groups of unemployed and employment agencies and their staff. To elaborate mentioned case studies we use three different data sources: experts papers, deep interviews with managers and line officials of employment agencies and organizational culture analysis. On grounds of ascertained data we set up both empirically tested models of different kinds of IAP implementation and final recommendation for securing professional implementation of IAP.
Links
MSM0021622408, plan (intention)Name: Reprodukce a integrace společnosti (Acronym: IVRIS)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Reproduction and integration of society
PrintDisplayed: 11/5/2024 09:31