Detailed Information on Publication Record
2004
Jazyková propedeutika jako alternativa ranému vyučování jazyků: zpráva o výzkumném šetření konaném na Kajal PdF MU
NAJVAR, PetrBasic information
Original name
Jazyková propedeutika jako alternativa ranému vyučování jazyků: zpráva o výzkumném šetření konaném na Kajal PdF MU
Name in Czech
Jazyková propedeutika jako alternativa ranému vyučování jazyků: zpráva o výzkumném šetření konaném na Kajal PdF MU
Name (in English)
Language propedeutics as an alternative to an early foreign language instruction: a report on a research project carried out at the English department of the PdF MU
Authors
NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu, 4 pp. 2004
Publisher
Masarykova univerzita v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/04:00031418
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-210-3474-2
Keywords in English
language propedeutics; early foreign language instruction
Změněno: 18/6/2009 12:45, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
V originále
Raná výuka jazyků se dnes (mimo jiné v kontextu vstupu České republiky do EU) stává diskutovaným tématem, zejména ve světle výzkumů, které často její efektivitu nepotvrzují, a názorů, které napadají samotnou její teoretickou základnu. Alternativu rané výuce jazyků nabízí projekt Jazyková propedeutika, koordinovaný z PdF UK v návaznosti na evropské projekty Ja-Ling. Ve druhé části příspěvku informujeme o výsledcích výzkumného šetření, které proběhlo v červnu 2004 na katedře anglického jazyka a literatury PdF MU a které se pokusilo zjistit vztah mezi ranou výukou jazyků a jazykovou úspěšností uchazečů o studium na Kajal PdF MU.
In English
The concept of early language teaching becomes a widely discussed topic (not only because of the Czech Republic joining the EU). Conflicting opinions emerge on its legitimacy and various research projects try to prove or disprove its fruitfulness. The nascent project "Jazyková propedeutika" serves as an alternative to early language teaching. The second part of the contribution reports about a research project conducted at the Department of English of the Faculty of Education MU, which attempted at finding relations between student applicants' early language learning and the results in language entrance exams.