NAJVAR, Petr. Jazyková propedeutika jako alternativa ranému vyučování jazyků: zpráva o výzkumném šetření konaném na Kajal PdF MU (Language propedeutics as an alternative to an early foreign language instruction: a report on a research project carried out at the English department of the PdF MU). In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 4 pp. ISBN 80-210-3474-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jazyková propedeutika jako alternativa ranému vyučování jazyků: zpráva o výzkumném šetření konaném na Kajal PdF MU
Name in Czech Jazyková propedeutika jako alternativa ranému vyučování jazyků: zpráva o výzkumném šetření konaném na Kajal PdF MU
Name (in English) Language propedeutics as an alternative to an early foreign language instruction: a report on a research project carried out at the English department of the PdF MU
Authors NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu, 4 pp. 2004.
Publisher Masarykova univerzita v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/04:00031418
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-210-3474-2
Keywords in English language propedeutics; early foreign language instruction
Tags early foreign language instruction, language propedeutics
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D., učo 12232. Changed: 18/6/2009 12:45.
Abstract
Raná výuka jazyků se dnes (mimo jiné v kontextu vstupu České republiky do EU) stává diskutovaným tématem, zejména ve světle výzkumů, které často její efektivitu nepotvrzují, a názorů, které napadají samotnou její teoretickou základnu. Alternativu rané výuce jazyků nabízí projekt Jazyková propedeutika, koordinovaný z PdF UK v návaznosti na evropské projekty Ja-Ling. Ve druhé části příspěvku informujeme o výsledcích výzkumného šetření, které proběhlo v červnu 2004 na katedře anglického jazyka a literatury PdF MU a které se pokusilo zjistit vztah mezi ranou výukou jazyků a jazykovou úspěšností uchazečů o studium na Kajal PdF MU.
Abstract (in English)
The concept of early language teaching becomes a widely discussed topic (not only because of the Czech Republic joining the EU). Conflicting opinions emerge on its legitimacy and various research projects try to prove or disprove its fruitfulness. The nascent project "Jazyková propedeutika" serves as an alternative to early language teaching. The second part of the contribution reports about a research project conducted at the Department of English of the Faculty of Education MU, which attempted at finding relations between student applicants' early language learning and the results in language entrance exams.
PrintDisplayed: 27/5/2024 23:59