D 2005

Do jaké míry lze využít internetovou prezentaci školy jako zrcadlo sociálního klimatu školy?

MAREŠ, Jan, Josef LUKAS, Stanislav JEŽEK and Adam CHALUPNÍČEK

Basic information

Original name

Do jaké míry lze využít internetovou prezentaci školy jako zrcadlo sociálního klimatu školy?

Name (in English)

School website as an indicator of school climate.

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Josef LUKAS (203 Czech Republic), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic) and Adam CHALUPNÍČEK (203 Czech Republic)
Ježek, S.

Edition

1. vyd. Brno, Psychosociální klima školy III, p. 130-153, 23 pp. 2005

Publisher

MSD Copy

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/05:00013160

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-86633-45-4

Keywords in English

school; school environment; web presentation; web pages; webauthoring
Změněno: 8/5/2008 23:13, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se zabývá některými aspekty odrazu sociální reality školy v její internetové prezentaci (design stránek, jejich struktura, cíle prezentace). Výsledky naší studie ukazují, že internetovou prezentaci školy lze - přes některé výhrady uvedené v textu příspěvku - chápat jako jeden z indikátorů sociálního klimatu základní školy a že odráží některé trendy v sociálním prostředí školy, avšak současný stav internetových prezentací škol zatím v jejich většině neumožňuje tento potenciál plně prakticky využít. Přibližně 50% sledovaných škol (z náhodně vybraných 200 základních škol) žádnou prezentaci na internetu zveřejněnu nemá a dalších 10-25% škol se představuje prezentací, která má tak zásadní chyby v rozsahu i obsahu, že je pro účely podobné analýzy zcela nevhodná.

In English

An article about one aspect of school social climate - school web presentation (its design, structure, goals). Results of our study shows, that school web presentation is one of interesting indicators of school climate. At this time aprox. 50% czech schools (from random selected 200 basic schools) has not any kind of web presentation and other 10-25% has very poor web presentation. The rest of our sample shows perspectives in basic school web presentation analysis in near future.

Links

GA406/03/0940, research and development project
Name: Psychosociální klima školy - teorie, diagnostika, možné intervence
Investor: Czech Science Foundation, Psychological and social school climate - theory, assessment, possible interventions