Detailed Information on Publication Record
2005
Ekologická výchova jako nástroj k zajištění udržitelného rozvoje v profesionální přípravě učitelů
HORKÁ, HanaBasic information
Original name
Ekologická výchova jako nástroj k zajištění udržitelného rozvoje v profesionální přípravě učitelů
Name (in English)
Environmental education (EE) as the determining dimension for sustainable development.
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
COŽP Praha, Co znamená udržitelnost pro univerzity? p. 80-89, 10 pp. 2005
Publisher
Univerzita Karlova Praha
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/05:00013208
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-239-6560-3
Keywords in English
Education for sustainable development; standard of undergraduate ecological/ environmental teacher training; eco-pedagogical teacher competence
Tags
Reviewed
Změněno: 11/1/2007 22:45, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Autorka se zamýšlí nad proměnou kurikula učitelského vzdělávání v kontextu potřeb udržitelného rozvoje (UR). Ekologickou výchovu (EV) chápe jako určující dimenzi výchovy pro UR. Poukazuje na možnosti utváření způsobilosti úspěšně vést EV. Opírá se o návrh standardu pregraduální ekologické/environmentální přípravy učitelů. Uvádí klíčová témata v návaznosti na vzdělávací oblasti Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a přehled studijních disciplín ze studijního programu pro učitelství 1. st. ZŠ z PdF MU Brno, které přispívají k rozvíjení ekopedagogické kompetence učitelů.
In English
The author deals with the transformation of teacher training curriculum in the context of demands of sustainable development (SD). She understands ecological education (EE) as the determining dimension for SD. Further, the possibilities of developing the competence for teaching EE are discussed. The author is based on the proposal of the standard of undergraduate ecological/ environmental teacher training. She states the crucial issues in connection with educational areas RVP ZV and the outline of educational disciplines from the study programme for lower classes of primary schools at the Faculty of Education, Masaryk University Brno, which contribute to the development of eco-pedagogical competences of teachers
Links
GA406/03/1349, research and development project |
| ||
MSM0021622421, plan (intention) |
|