D 2005

Ekologická výchova jako nástroj k zajištění udržitelného rozvoje v profesionální přípravě učitelů

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Ekologická výchova jako nástroj k zajištění udržitelného rozvoje v profesionální přípravě učitelů

Name (in English)

Environmental education (EE) as the determining dimension for sustainable development.

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

COŽP Praha, Co znamená udržitelnost pro univerzity? p. 80-89, 10 pp. 2005

Publisher

Univerzita Karlova Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/05:00013208

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-239-6560-3

Keywords in English

Education for sustainable development; standard of undergraduate ecological/ environmental teacher training; eco-pedagogical teacher competence

Tags

Reviewed
Změněno: 11/1/2007 22:45, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Autorka se zamýšlí nad proměnou kurikula učitelského vzdělávání v kontextu potřeb udržitelného rozvoje (UR). Ekologickou výchovu (EV) chápe jako určující dimenzi výchovy pro UR. Poukazuje na možnosti utváření způsobilosti úspěšně vést EV. Opírá se o návrh standardu pregraduální ekologické/environmentální přípravy učitelů. Uvádí klíčová témata v návaznosti na vzdělávací oblasti Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a přehled studijních disciplín ze studijního programu pro učitelství 1. st. ZŠ z PdF MU Brno, které přispívají k rozvíjení ekopedagogické kompetence učitelů.

In English

The author deals with the transformation of teacher training curriculum in the context of demands of sustainable development (SD). She understands ecological education (EE) as the determining dimension for SD. Further, the possibilities of developing the competence for teaching EE are discussed. The author is based on the proposal of the standard of undergraduate ecological/ environmental teacher training. She states the crucial issues in connection with educational areas RVP ZV and the outline of educational disciplines from the study programme for lower classes of primary schools at the Faculty of Education, Masaryk University Brno, which contribute to the development of eco-pedagogical competences of teachers

Links

GA406/03/1349, research and development project
Name: Intervence do procesu rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství v průběhu jejich praxe na fakultní škole
Investor: Czech Science Foundation, Interventions into the proces of pedagogical skills development in student teaching at training school
MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century