HORKÁ, Hana. Ekologická výchova jako nástroj k zajištění udržitelného rozvoje v profesionální přípravě učitelů (Environmental education (EE) as the determining dimension for sustainable development.). In Co znamená udržitelnost pro univerzity? COŽP Praha: Univerzita Karlova Praha, 2005, p. 80-89. ISBN 80-239-6560-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ekologická výchova jako nástroj k zajištění udržitelného rozvoje v profesionální přípravě učitelů
Name (in English) Environmental education (EE) as the determining dimension for sustainable development.
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor).
Edition COŽP Praha, Co znamená udržitelnost pro univerzity? p. 80-89, 10 pp. 2005.
Publisher Univerzita Karlova Praha
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00013208
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-239-6560-3
Keywords in English Education for sustainable development; standard of undergraduate ecological/ environmental teacher training; eco-pedagogical teacher competence
Tags eco-pedagogical teacher competence, Education for sustainable development
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 11/1/2007 22:45.
Abstract
Autorka se zamýšlí nad proměnou kurikula učitelského vzdělávání v kontextu potřeb udržitelného rozvoje (UR). Ekologickou výchovu (EV) chápe jako určující dimenzi výchovy pro UR. Poukazuje na možnosti utváření způsobilosti úspěšně vést EV. Opírá se o návrh standardu pregraduální ekologické/environmentální přípravy učitelů. Uvádí klíčová témata v návaznosti na vzdělávací oblasti Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a přehled studijních disciplín ze studijního programu pro učitelství 1. st. ZŠ z PdF MU Brno, které přispívají k rozvíjení ekopedagogické kompetence učitelů.
Abstract (in English)
The author deals with the transformation of teacher training curriculum in the context of demands of sustainable development (SD). She understands ecological education (EE) as the determining dimension for SD. Further, the possibilities of developing the competence for teaching EE are discussed. The author is based on the proposal of the standard of undergraduate ecological/ environmental teacher training. She states the crucial issues in connection with educational areas RVP ZV and the outline of educational disciplines from the study programme for lower classes of primary schools at the Faculty of Education, Masaryk University Brno, which contribute to the development of eco-pedagogical competences of teachers
Links
GA406/03/1349, research and development projectName: Intervence do procesu rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství v průběhu jejich praxe na fakultní škole
Investor: Czech Science Foundation, Interventions into the proces of pedagogical skills development in student teaching at training school
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 18/7/2024 20:30