KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Jana ZELENÁ a Pavel MENŠÍK. Prevention of Problems with Spine at School. Online. In ŘEHULKA, Evžen. Sborník "School and Health 21". 1. vyd. Brno: Paido, 2005. s. 835-844. ISBN 978-80-7315-119-5. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Prevention of Problems with Spine at School
Název česky Prevence problémů s páteří ve škole
Autoři KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant), Marie HAVELKOVÁ (203 Česká republika), Jana ZELENÁ (203 Česká republika) a Pavel MENŠÍK (203 Česká republika)
Vydání 1. vyd. Brno, Sborník "School and Health 21" od s. 835-844, 10 s. 2005.
Nakladatel Paido
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 30000 3. Medical and Health Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/05:00014980
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7315-119-5
UT WoS 000264731000048
Klíčová slova česky záda; páteř; defekt; cvičení; svaly; prevence
Klíčová slova anglicky back; spine; defect; exercise; muscle; prevention
Štítky back, defect, exercise, muscle, prevention, spine
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Dušan Kalášek, učo 56477. Změněno: 28. 6. 2009 17:29.
Anotace
One of the main health hazards of pedagogical process is a lack of exercises. Both pupils and teachers are endangered. Present lifestyle and a lack of movement activity contribute significantly to the development of poor posture especially at children during compulsory school attendance. Child presents intensively growing and developing organism with essential need of movement. Children at school are endangered by immobilisation, formation of unsuitable movement habits and increased static load. Also long sitting at home (homework, work on computer and playing computer games, watching TV, video) brings heightened probability of emergence of problems with spine. The situation is complicated by ergonomically unsuitable school furniture, muscular imbalance, obesity and one-sided overloading. Parents and pedagogues should guide children to regular varied movement activities and support their appropriate living habits. School should explain them importance of movement, arrange suitable use of classes and breaks, study groups, after-school activities and guide to right posture. Our research at schools, aimed at spine defects, signs not very good situation in this area both in the field of posture failures or arising spine defects and in pedagogues awareness of the problem. Furthermore, the timely prevention and remedial measures before organic damage of locomotive apparatus restore balance in system of health quality, improve quality of life and allow greater well-being during learning and at work. Economical consequences are also significant, e.g. lower medicine usage and expenses on medical benefits, fewer days on medical benefit, quicker return to an active life, etc.
Anotace česky
Dítě představuje intenzivně rostoucí a vyvíjející se organismus s bytostnou potřebou pohybu. Škola s sebou nese riziko imobilizace, vzniku nevhodných pohybových návyků a zvýšené statické zátěže. Též dlouhé sezení v domácím prostředí (úkoly, práce a hra na počítači, sledování televize, videa) s sebou přináší zvýšenou pravděpodobnost vzniku problémů se zády. Situaci komplikuje ergonomicky nevhodně uzpůsobený školní nábytek, svalové dysbalance, obezita, jednostranné přetěžování. Úkolem rodičů by mělo být vedení dítěte k pravidelnému, rozmanitému pohybu, podporování jeho správných životních návyků, k úloze školy patí vysvětlení významu pohybu, vhodné využití hodin i přestávek, kroužků, mimoškolních akcí, podpora správného držení těla. Kolektiv autorů přichází na pomoc dětem, rodičům i pedagogům a nabízí jim sadu základních relaxačních a posilovacích cviků, pro pokročilejší též návody, jak se otestovat a na co se v případě zjištných nedostatků zaměřit. V budoucnu se počítá s navázáním spolupráce s odborníky z oblasti fyzioterapie, anatomie, fysiologie a patofysiologie pohybového aparátu a s vydáním souboru rad a cviků v tištěné i elektronické podobě, aby materiál byl dostupný co nejširšímu okruhu zájemců. Včasně zahájená prevence a nápravná opatření ještě před organickým poškozením pohybového systému navracejí harmonii v systému kvalit zdraví, zlepšují kvalitu života, dovolují vyšší pohodu při učení i v práci. Zanedbatelné nejsou ani ekonomické důsledky, jako např. nižší spotřeba léků a výdaje na nemocenskou, méně prostonaných dnů, rychlejší návrat do aktivního života, atp.).
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 12:17