J 2005

Ředitelé a řízení kvality ve škole (... z případových studií)

POL, Milan and Petr NOVOTNÝ

Basic information

Original name

Ředitelé a řízení kvality ve škole (... z případových studií)

Name (in English)

Headteachers and the management of quality in school (... from case studies)

Authors

POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic)

Edition

Studia Paedagogica, Sborník Filozofické fakulty brněnské univerzity, Brno, Masarykova univerzita, 2005, 1211-6971

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/05:00013312

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

headteachers; leadership styles; management of quality
Změněno: 16/11/2007 15:03, Mgr. Jitka Vidláková, Ph.D.

Abstract

V originále

Jde o studii práce dvou ředitelů škol. Za klíčový znak jejich aktivit považují autoři snahu řídit kvalitu ve škole. Vztahovým rámcem je jednak obsahové vymezení řízení kvality ve škole, a dále koncept tzv. invitational leadership. Ve vztahu k tomuto rámci autoři analyzují počínání sledovaných ředitelů, srovnávají je a diskutují s ohledem na širší kontext řízení škol v současném českém prostředí.

In English

Authors observe the managing and leading activities of two basic school headteachers, with special regard to their efforts to manage quality in schools, relying on two relational frameworks: one of them is the contentual framework of the activities of responsible managers for quality in schools, another is the concept of invitational leadership. Through description, comparison and analysis, the authors discover numerous identical or similar featutures of the headteachersleading and managing activities, but some crucial differences, too. The data are presented in relation to the headteachersspecific readiness to manage what is explicitly pinpointed in the above relational frameworks. Based on this, the authors present conclusions about some needful accents of school leadersprofessional development and the development of schools in the Czech milieu.

Links

GA406/04/0609, research and development project
Name: Demokracie v české škole
Investor: Czech Science Foundation, Democracy in the Czech School
GP406/02/P121, research and development project
Name: Učitelé a inovace. O současné praxi a některých možnostech rozvoje práce učitele
Investor: Czech Science Foundation, On present practice and some possibilities of development of teachers work