Detailed Information on Publication Record
2005
Ředitelé a řízení kvality ve škole (... z případových studií)
POL, Milan and Petr NOVOTNÝBasic information
Original name
Ředitelé a řízení kvality ve škole (... z případových studií)
Name (in English)
Headteachers and the management of quality in school (... from case studies)
Authors
POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic)
Edition
Studia Paedagogica, Sborník Filozofické fakulty brněnské univerzity, Brno, Masarykova univerzita, 2005, 1211-6971
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/05:00013312
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
headteachers; leadership styles; management of quality
Změněno: 16/11/2007 15:03, Mgr. Jitka Vidláková, Ph.D.
V originále
Jde o studii práce dvou ředitelů škol. Za klíčový znak jejich aktivit považují autoři snahu řídit kvalitu ve škole. Vztahovým rámcem je jednak obsahové vymezení řízení kvality ve škole, a dále koncept tzv. invitational leadership. Ve vztahu k tomuto rámci autoři analyzují počínání sledovaných ředitelů, srovnávají je a diskutují s ohledem na širší kontext řízení škol v současném českém prostředí.
In English
Authors observe the managing and leading activities of two basic school headteachers, with special regard to their efforts to manage quality in schools, relying on two relational frameworks: one of them is the contentual framework of the activities of responsible managers for quality in schools, another is the concept of invitational leadership. Through description, comparison and analysis, the authors discover numerous identical or similar featutures of the headteachersleading and managing activities, but some crucial differences, too. The data are presented in relation to the headteachersspecific readiness to manage what is explicitly pinpointed in the above relational frameworks. Based on this, the authors present conclusions about some needful accents of school leadersprofessional development and the development of schools in the Czech milieu.
Links
GA406/04/0609, research and development project |
| ||
GP406/02/P121, research and development project |
|