J 2005

Budoucí učitelé a inovace v oblasti informačních a komunikačních technologií.

ZOUNEK, Jiří and Martin SEBERA

Basic information

Original name

Budoucí učitelé a inovace v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Name in Czech

Budoucí učitelé a inovace v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Name (in English)

Teacher Trainees and Innovation in Information and Communication Technologies

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor) and Martin SEBERA (203 Czech Republic)

Edition

SPFFBU, Brno, Masarykova univerzita, 2005, 1211-6971

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/05:00031462

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

ICT; teacher; innovation; teaching; theory; higher education

Tags

Reviewed
Změněno: 12/7/2008 11:18, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Abstract

V originále

Text se zabývá výzkumným šetřením, v němž jsme zjišťovali postoje studentů učitelství dvou fakult Masarykovy univerzity k ICT ve vzdělávání s cílem zjistit individuální míru inovativnosti. Zjišťovali jsme rovněž, zda a v čem jsou rozdíly mezi fakultami či mezi pohlavími. Náš výzkum byl založen na Rogersově teorii difuze inovací, zejména pak na jeho kategorizaci osvojitelů inovací. Vycházíme z předpokladu, že postoje studentů učitelství k ICT a jejich tendence k inovativnosti budou významně ovlivňovat jejich obecný přístup k moderním informačním a komunikačním technologiím v budoucí učitelské praxi i ke konkrétnímu využití ICT ve vyučování a učení.

In English

The text presents a research project focused on identifying the attitudes of teacher trainees at two faculties of Masaryk University towards education, the goal being to determine the individual level of motivation. Differences between faculties and genders were studied, too. The research was based on Rogers theory of innovation diffusion, particularly his categorization of innovation acquirers. It is assumed that attitudes of teacher trainees towards ICT and their commitment to innovation are likely to significantly inform their general attitude towards modern information and communication technologies in their future teaching practice as well as towards their specific use of ICT in teaching and learning.