Detailed Information on Publication Record
2005
Budoucí učitelé a inovace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
ZOUNEK, Jiří and Martin SEBERABasic information
Original name
Budoucí učitelé a inovace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Name in Czech
Budoucí učitelé a inovace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Name (in English)
Teacher Trainees and Innovation in Information and Communication Technologies
Authors
ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor) and Martin SEBERA (203 Czech Republic)
Edition
SPFFBU, Brno, Masarykova univerzita, 2005, 1211-6971
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/05:00031462
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
ICT; teacher; innovation; teaching; theory; higher education
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 12/7/2008 11:18, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
V originále
Text se zabývá výzkumným šetřením, v němž jsme zjišťovali postoje studentů učitelství dvou fakult Masarykovy univerzity k ICT ve vzdělávání s cílem zjistit individuální míru inovativnosti. Zjišťovali jsme rovněž, zda a v čem jsou rozdíly mezi fakultami či mezi pohlavími. Náš výzkum byl založen na Rogersově teorii difuze inovací, zejména pak na jeho kategorizaci osvojitelů inovací. Vycházíme z předpokladu, že postoje studentů učitelství k ICT a jejich tendence k inovativnosti budou významně ovlivňovat jejich obecný přístup k moderním informačním a komunikačním technologiím v budoucí učitelské praxi i ke konkrétnímu využití ICT ve vyučování a učení.
In English
The text presents a research project focused on identifying the attitudes of teacher trainees at two faculties of Masaryk University towards education, the goal being to determine the individual level of motivation. Differences between faculties and genders were studied, too. The research was based on Rogers theory of innovation diffusion, particularly his categorization of innovation acquirers. It is assumed that attitudes of teacher trainees towards ICT and their commitment to innovation are likely to significantly inform their general attitude towards modern information and communication technologies in their future teaching practice as well as towards their specific use of ICT in teaching and learning.