TRNKOVÁ, Kateřina. Možnosti spolupráce na řízení a rozvoji málotřídních škol: některé zahraniční inspirace (Collaboration of the small schools on management and development: foreign inspiration). In Sborník příspěvků z mezinárodní konference Venkov je náš svět konané 1. - 3. 3. 2006. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2006, p. 566-573. ISBN 80-213-1539-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti spolupráce na řízení a rozvoji málotřídních škol: některé zahraniční inspirace
Name (in English) Collaboration of the small schools on management and development: foreign inspiration
Authors TRNKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Praha, Sborník příspěvků z mezinárodní konference Venkov je náš svět konané 1. - 3. 3. 2006, p. 566-573, 8 pp. 2006.
Publisher Česká zemědělská univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/06:00016671
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-213-1539-3
Keywords in English small schools; collaboration; management; development
Tags collaboration, development, management, Small schools
Changed by Changed by: Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D., učo 8942. Changed: 13/6/2007 14:29.
Abstract
Příspěvek upozorňuje na některé formy řízení málotřídních škol, které jsou rozšířené v zahraničí, a to zejména na území Velké Británie. Jde o formy řízení, které jsou založené na vzájemné spolupráci několika škol. Společný postup při řízení málotřídek umožňuje těmto školám odolávat řadě problémů, které je ohrožují (např. izolaci, nedostatku materiální, finančních a ekonomických zdrojů nebo profesionální stagnaci učitelů). Existuje několik stupňů těsnosti spolupráce těchto škol. Mezi nejvolnější uskupení lze počítat ta, která spolupracují v oblasti extrakurikulárních aktivit. Málotřídky společně pořádají pro své žáky sportovní setkání, přírodovědné, výtvarné a další soutěže, organizují společné výlety atd. Tato seskupení nebývají formalizovaná, své aktivity realizují podle potřeby. Sdružení této úrovně můžeme najít i v naší republice. Těsnější míru spolupráce můžeme najít u tzv. clustrů. Tato seskupení, rozšířená ve Velké Británii, vznikají buď z popudu místních školských úřadů (LEA) nebo z vlastní iniciativy. Zaměřují se na spolupráci při zavádění inovací, předávání zkušeností, zpracování kurikulárních materiálů, společném získávání zdrojů atd. Školy participující na činnosti clustrů zůstávají i nadále samostatné. Nejtěsnější spojení málotřídek se nazývá asociace. Jde o skupinu škol sloučených do jedné právnické osoby při zachování provozu jednotlivých členských škol. Ty si mezi sebou volí jednoho ředitele, jemuž je podstatně krácen učitelský pracovní úvazek ve prospěch času na řízení a administrativu. Školy mezi sebou koordinují využívání finančních, materiálních a personálních zdrojů. Společně je sestavován i rozvrh hodin, učitelé mohou mezi školami rotovat atd. Příspěvek diskutuje přínosy a omezení těchto sdružení, a to zejména na pedagogické rovině. Inspirující jsou však i ekonomické aspekty těchto uskupení. Z pohledu další existence málotřídek ve venkovských oblastech může jít o nosné modely jejich uspořádání.
Abstract (in English)
In Contribution are described diferent form of Collaborative Arragements between Small schools with composite classes.
PrintDisplayed: 26/5/2024 12:37