D 2005

Je zakotvená teorie teorií?

ŠVAŘÍČEK, Roman

Basic information

Original name

Je zakotvená teorie teorií?

Name in Czech

Je zakotvená teorie teorií?

Name (in English)

Is the Grounded Theory a Theory?

Authors

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia paedagogica U 10, p. 133-145, 13 pp. 2005

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/05:00031487

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-210-3891-8

Keywords in English

educational research; grounded theory; theory; education; induction; qualitative methodology;

Tags

Reviewed
Změněno: 14/4/2010 22:24, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se zabývá kvalitativní a kvantitativní metodologií, které jsou nahlíženy jako dva odlišné, nikoli však soupeřící diskursy. Především se zaobírá obecnými metodologickými, epistemologickými a logickými otázkami kvalitativního výzkumu, zvláště pak metodou zakotvené teorie (grounded theory). Dále je podrobeno zkoumání použití induktivní metody v kvalitativním diskursu, tvorba teorií a je vysloven a zdůvodněn výrok, který tvrdí, že zakotvená teorie je hypotézou. Příspěvek opodál popisuje možnosti spojení obou diskursů (obou typů analýz) v jednom výzkumu, nikoli pouze použití rozličných metod. Na závěr článku je řešena povaha sociálních věd a hledání pravdy v sociálních vědách.

In English

The article deals with inductive process in qualitative process and particularly in grounded theory.