V originále
Studie mimo jiné ukazuje, že W. Dilthey a W. von Humboldt anticipují pozdější strukturálně hermeneutické koncepce, neboť předpokladem jejich teorie rozumění je naše schopnost postihnout vnitřní imanentní strukturu, respektive formu zkoumaných útvarů V Humboldtově strukturální a zároveň hermeneutické teorii je to dějinné rozumění, které umožňuje ve spleti historických událostí postihnout základní působící a tvůrčí síly, které vedly k jejich vzniku. Tomu odpovídá i Humboldtovo pojetí jazyka, který představuje nejen hotový produkt ("ergon"), ale i neustálý energetický proces vytváření ("energeia"). Autor dále ukazuje, že pod vlivem českého filozofa Karla Kosíka dochází zakladel hermeneutické estetiky recepce H.-R. Jauss ke své základní tezi o procesuálním charakteru uměleckého díla. Druhá část studie je věnována koncepci vnitřní formy a tzv. výtvoru ("Gebilde") u H.-G. Gadamera. Autor ukazuje, že podobně jako Mukařovskému v jeho pojetí sémantického gesta, tak i Gadamerovi v jeho pojetí výtvoru ("Gebilde") jde vlastně o vstup do "nitra" formy uměleckého díla.
In English
This essay analyzes and compares the substantional principles of the Czech structuralism and German hermeneutics reflected from the historical point of view. According to the author of this article Wilhelm von Humboldt anticipated Mukařovskýs theory of structure by his energetic conception of inner form of language in the teleologically structured flow of speech conceived as the inner power within a human historical being. As far as German hermeneutical philosopher Wilhelm Dilthey is concerned, he conceives his concept of understanding (comprehension) as the creative, intelectual reproduction of structured wholes. Diltheys conception of comprehending philosophy has also influenced the first structural conception of psycholopgy in Czechoslovakia (M. Rostohar). In the article there is also shown that the Czech philosopher Karel Kosík in his book The Dialectics of the Concrete (1963) evolved his basis thesis about the historical and process character of the work of art. The second half of this essay is devoted to the historical and structural elements in the conception of the work of art by H.-G. Gadamer. These historical-processual and structural elements are reflected by Gadamer in his conception of Gebilde. In the view of the author of this essay Gadamers category of Gebilde is connected with the hermeneutical-historical category of Ereignis - an event when the work of art appropriates us into itself.