V originále
The paper sums up some results of a project called Adult education in different stages of the life cycle: priorities, opportunities and potential for development. This project, supported by the Ministry of Labour and Social Affairs, is currently implemented by the Department of Educational Sciences, Faculty of Arts, Masaryk University, Brno. One of the goals of the project is to map educational needs of the adult population in the Czech Republic through empirical research on a representative sample of population in the Czech Republic, One of the starting points of the research was the assumption that every individual living in contemporary society (knowledge society) has certain educational needs. In contrast with that empirical findings show that two thirds of the Czech adult population neither identify nor saturate any educational needs. In those individuals that have identified a certain need or even saturate it needs related to the occupational domain dominate.
Česky
Píspvek se zamuje na vzdlávání dosplých coby specifickou oblast vzdlávání. Tato oblast vstupuje v posledních letech stále více do popedí zájmu v souvislosti s tím, jak se promují spoleenské a ekonomické podmínky. Ve spoleenských vdách jsou tyto mnící se podmínky reflektovány v konceptu spolenosti vdní a konceptu celoživotního uení. Spolenost vdní je spoleností, v níž se vdní stává nejdležitjší ekonomickou komoditou. Celoživotní uení je nové vzdlávací paradigma uplatované ve spolenosti vdní: uení se týká všech len spolenosti v prbhu celého jejich života a ve všech jejich životních situacích. V eské republice zatím existuje jen málo empirických podklad týkajících se vzdlávání dosplých. Jednou z prvních vlaštovek by se ml stát projekt Vzdlávání dosplých v rzných fázích životního cyklu: priority, píležitosti a možnosti rozvoje podporovaný Ministerstvem práce a sociálních vcí a realizovaný na Ústavu pedagogických vd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brn. Nkteré výsledky první fáze tohoto projektu shrnuje tento píspvek. V první fázi projektu (jaro 2005) bylo realizováno rozsáhlé reprezentativní šetení na dosplou populaci eské republiky. Cílem šetení bylo v prvé ad indikovat vzdlávací poteby eské populace a reálné zapojení do systému celoživotního uení ve tech úrovních: formální (školská soustava), neformální (vzdlávací instituce mimo školskou soustavu) a informální (neorganizované vzdlávání, sebevzdlávání). Píspvek se zabývá pedevším problematikou vzdlávacích poteb coby stavu jistého vzdlanostního i kompetenního nedostatku.Vzdlávací poteby jsou na základ získaných dat dále typologizovány. Rozlišujeme potebu rozpoznanou (existující subjektivn i objektivn) a nerozpoznanou (existující pouze objektivn, avšak subjektem nereflektovanou). Dále rozlišujeme potebu realizovanou (dotyný ji aktuáln uspokojuje participací v celoživotním vzdlávání) a potebu nerealizovanou (dotyný ji zatím neuspokojuje). Píspvek se potom na základ zjišovaných údaj o sociálním a zamstnaneckém kontextu respondent snaží charakterizovat ti skupiny dosplých. První skupinu tvoí ti, kteí rozpoznávají své vzdlávací poteby a zárove je realizují, druhou skupinu tvoí ti, kteí rozpoznávají své vzdlávací poteby, ale nerealizují je. Tetí skupinu pak pedstavují dosplí, kteí své vzdlávací poteby nerozpoznávají. Každá z tchto tí skupin pedstavuje samostatnou výzvu pro vzdlávací politiku eské republiky.