ŠEĎOVÁ, Klára. Education in Media in Families with Preschool Children. In Education-Line database. Leeds: University of Leeds, 2005, p. 1 - 15.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Education in Media in Families with Preschool Children
Name in Czech Mediální výchova v rodinách s pedškolními dtmi
Authors ŠEĎOVÁ, Klára.
Edition Leeds, Education-Line database, p. 1 - 15, 15 pp. 2005.
Publisher University of Leeds
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English family socialization; childrens TV watching; education in media
Tags childrens TV watching, education in media, family socialization
Changed by Changed by: prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D., učo 23233. Changed: 15/4/2010 09:27.
Abstract
The paper sums up selected findings of a qualitative research project focused on the issue of family socialization of childrens TV watching. The basic method of data collection used was semistructured in-depth interviews with 18 mothers of preschool children. Education in media in the family is a concept used to refer to purposeful ways of parental behaviour leading to influencing TV consumption by children and its effects. Empirical findings has shown that more or less sophisticated techniques of education in media in the family, i.e. specific strategies aimed at achieving their media-educational goals, were in the repertory of all mothers included in the research. Individual techniques and their typical combinations are described here.
Abstract (in Czech)
Píspvek, jehož tématem je mediální výchova v rodinách pedškolních dtí, je založen na datech z kvalitativního výzkumného šetení zameného na rodinnou socializaci dtského televizního diváctví. Rodinná mediální výchova je zde konceptem odkazujícím k zámrnému jednání, jímž rodie usilují ovlivovat dtskou televizní konzumaci a její efekty. Výsledky analýzy kvalitativních semistrukturovaných rozhovor s 18 matkami pedškolních dtí ukazují, že více i mén sofistikovanými technikami mediální výchovy disponují všechny matky ve vzorku. V píspvku jsou pospány jednotlivé mediáln výchové techniky, které jsou v rodinách užívány i jejich typické kombinace.
PrintDisplayed: 14/6/2024 05:54