PAPOUŠEK, Dalibor. Dobrovolná smrt obránců Masady a proměny její interpretace (Voluntary Death of the Masada Defenders and Its Interpretative Transformations). In KOVÁČ, Milan, Attila KOVÁCS and Tatiana PODOLINSKÁ. Cesty na druhý svet : smrť a posmrtný život v náboženstvách sveta. 1. vyd. Bratislava: CERES, 2005, p. 196-208. ISBN 80-89027-15-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dobrovolná smrt obránců Masady a proměny její interpretace
Name (in English) Voluntary Death of the Masada Defenders and Its Interpretative Transformations
Authors PAPOUŠEK, Dalibor (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Bratislava, Cesty na druhý svet : smrť a posmrtný život v náboženstvách sveta, p. 196-208, 13 pp. 2005.
Publisher CERES
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/05:00031520
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-89027-15-6
Keywords (in Czech) dobrovolná smrt; Masada; Flavius Josephus
Keywords in English voluntary death; Masada; Flavius Josephus
Tags Flavius Josephus, Masada, voluntary death
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D., učo 349. Changed: 7/1/2010 12:06.
Abstract
Stať se soustřeďuje na zprávu Josepha Flavia o pádu pevnosti Masada na konci první židovské války. Proměny jejích interpretací jsou sledovány na základě dvou řečí, které pronesl Ele'azar ben Ja'ir (Bell. VII, 323-336; VII, 341-388) a v nichž tváří v tvář bezvýchodnému římskému obklíčení vyzval obránce Masady k dobrovolné smrti. Ele'azarovy exhortace jsou srovnány s Josephovou řečí pronesenou za podobné situace v Jótapatě (Bell. III, 340-391). Konfrontace řečí v Masadě a Jótapatě ukazuje dvojí Josephovu identitu kotvenou jeho židovským a helénistickým zázemím, stejně jako jeho kosmopolitní prorocké zaujetí spojující prvky biblické profétie s helénistickým konceptem štěstěny (tyché) a božského pokynu (ananké). Vzhledem k tomu, že Josephovo líčení představuje jedinou zprávu o posledních událostech v Masadě, je třeba věnovat náležitou pozornost archeologickým výzkumům, které v Masadě prováděl v letech 1963-1965 Yigael Yadin. Tento prominentní izraelský archeolog přinesl nejen nové údaje pro historický výzkum, ale také se podílel na moderní politické mýtotvorbě, která zakotvila Masadu v sionistické ideologii přežití.
Abstract (in English)
The article is focused on Flavius Josephus account about the fall of the Masada fortress at the end of the First Jewish Revolt. Its interpretative transformations are followed on two Eleazar ben Yair's speeches (Bell. VII, 323-336; VII, 341-388) suggesting a voluntary death to the Masada defenders who had been faced with a hopeless Roman siege. Eleazars exhortations are compared with Josephus speech pronounced under similar circumstances at Yotapata (Bell. III, 340-391). The confrontation of Masada and Yotapata speeches shows Josephus in his dual identity against the Jewish and Hellenistic background, as well as in his cosmopolitan prophetic bias which connects elements of biblical prophecy with the Hellenistic concepts of fortune (tyché) and divine compulsion (ananké). Regarding the fact, that Josephus story represents the only literary evidence about the last events at Masada, a due attention is paid to the archaeological excavations accomplished at Masada in 1963-1965 by Yigael Yadin. This prominent Israeli archaeologist provided not only new data for historical research but also took part in a modern political mythmaking which anchored Masada in the Zionist ideology of survival.
PrintDisplayed: 30/5/2024 01:05