LUKAS, Josef. Zkušenosti se zjišťováním interakčních stylů učitelů na 2. stupni ZŠ (Experience in finding of interaction style of primary teachers). Jiří Mareš, Tomáš Svatoš. In Novinky v pedagogické a školní psychologii 1995-2005. 1st ed. Hradec Králové: ESF, IPPP R a AŠP SR a R, 2005, p. 29-43. ISBN 80-86856-11-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkušenosti se zjišťováním interakčních stylů učitelů na 2. stupni ZŠ
Name (in English) Experience in finding of interaction style of primary teachers
Authors LUKAS, Josef (203 Czech Republic, guarantor).
Jiří Mareš, Tomáš Svatoš.
Edition 1. vyd. Hradec Králové, Novinky v pedagogické a školní psychologii 1995-2005, p. 29-43, 2005.
Publisher ESF, IPPP R a AŠP SR a R
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00015135
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-86856-11-9
Keywords in English interpersonal behavior; interaction style; primary teacher; Questionnaire on Teacher Interaction
Tags interaction style, interpersonal behavior, primary teacher, Questionnaire on Teacher Interaction
Changed by Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 8/5/2008 23:10.
Abstract
Stať je věnována zjišování interakčních stylů učitelů 2. stupně základních škol. Úvodní část článku shrnuje základní teoretická východiska: systémové chápání komunikace ve třídě a pojetí interpersonálního chování učitele, které je jedním ze stěžejních faktorů, ovlivňujících úspěšnost vzdělávání. Interpersonální chování (interakční styl) učitelů bylo zjišováno pomocí dotazníku QTI (Questionnaire on Teacher Interaction), vytvořeného holandskými vědci pod vedením prof. T. Wubbese, kteří adaptovali pro školní prostředí Learyho Dotazník interpersonální diagnózy. Hlavním cílem studie bylo zjištění a popis souvislostí a podmínek, které by umožnily širší využívání dotazníku QTI na základních školách. Empirická část studie tedy především shrnuje tato zjištní a vede k závěru, že po definitivní adaptaci pro 2. stupeň ZŠ může dotazník QTI sloužit jako vhodná screeningová metoda pro zjišování okamžité zpětné vazby, kterou poskytnou žáci svému učiteli, a zároveň pro zjišování sebereflexe učitelova interakčního stylu.
Abstract (in English)
This article reports on findings from a research that deals with primary teachers interaction style. In theoretical background the article adverts to systems perspective on classroom communication and interpersonal teacher behavior (interaction style) which is described as probably the most important factor in educational process. We used the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) for description of teacher interpersonal behavior. The QTI arises from adaptation of Learys Interpersonal Checklist that was put in practice by Dutch scholars at the head of professor Theo Wubbels. The empirical part of our article deals above all with basic recommendations that can help us to use the QTI. This questionnaire can serve as a suitable instrument to survey feedback to teachers as well as to explore teachers self-reflection.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 28/4/2024 02:50