Detailed Information on Publication Record
2005
Zkušenosti se zjišťováním interakčních stylů učitelů na 2. stupni ZŠ
LUKAS, JosefBasic information
Original name
Zkušenosti se zjišťováním interakčních stylů učitelů na 2. stupni ZŠ
Name (in English)
Experience in finding of interaction style of primary teachers
Authors
Edition
1. vyd. Hradec Králové, Novinky v pedagogické a školní psychologii 1995-2005, p. 29-43, 2005
Publisher
ESF, IPPP R a AŠP SR a R
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/05:00015135
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-86856-11-9
Keywords in English
interpersonal behavior; interaction style; primary teacher; Questionnaire on Teacher Interaction
Tags
Změněno: 8/5/2008 23:10, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
V originále
Stať je věnována zjišování interakčních stylů učitelů 2. stupně základních škol. Úvodní část článku shrnuje základní teoretická východiska: systémové chápání komunikace ve třídě a pojetí interpersonálního chování učitele, které je jedním ze stěžejních faktorů, ovlivňujících úspěšnost vzdělávání. Interpersonální chování (interakční styl) učitelů bylo zjišováno pomocí dotazníku QTI (Questionnaire on Teacher Interaction), vytvořeného holandskými vědci pod vedením prof. T. Wubbese, kteří adaptovali pro školní prostředí Learyho Dotazník interpersonální diagnózy. Hlavním cílem studie bylo zjištění a popis souvislostí a podmínek, které by umožnily širší využívání dotazníku QTI na základních školách. Empirická část studie tedy především shrnuje tato zjištní a vede k závěru, že po definitivní adaptaci pro 2. stupeň ZŠ může dotazník QTI sloužit jako vhodná screeningová metoda pro zjišování okamžité zpětné vazby, kterou poskytnou žáci svému učiteli, a zároveň pro zjišování sebereflexe učitelova interakčního stylu.
In English
This article reports on findings from a research that deals with primary teachers interaction style. In theoretical background the article adverts to systems perspective on classroom communication and interpersonal teacher behavior (interaction style) which is described as probably the most important factor in educational process. We used the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) for description of teacher interpersonal behavior. The QTI arises from adaptation of Learys Interpersonal Checklist that was put in practice by Dutch scholars at the head of professor Theo Wubbels. The empirical part of our article deals above all with basic recommendations that can help us to use the QTI. This questionnaire can serve as a suitable instrument to survey feedback to teachers as well as to explore teachers self-reflection.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|