PROKOPOVÁ, Alice. Učitel je "jen" člověk. In Výchova ke zdraví I. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 91-101. ISBN 80-210-3918-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Učitel je "jen" člověk
Název česky Učitel je "jen" člověk
Název anglicky Teacher is ...
Autoři PROKOPOVÁ, Alice (203 Česká republika, garant).
Vydání Brno, Výchova ke zdraví I. s. 91-101, 2005.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/05:00015164
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 80-210-3918-3
Klíčová slova anglicky teacher; personality of a teacher; authoritativity; permissiveness; facilitation of pro-sociability
Štítky authoritativity, facilitation of pro-sociability, permissiveness, personality of a teacher, teacher
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D., učo 1247. Změněno: 8. 4. 2010 11:53.
Anotace
Příspěvek je zaměřen na osobnostní dimenzi učitelské profese. Jeho součástí je uvedení některých psychologických souvislostí specifických psychických úskalí učitelského povolání. Teoretický rámec tvoří psychodynamické pojetí psychiky, akcentující význam vnitřních nevědomých (resp. ne zcela uvědomovaných) motivačních sil, které prostřednictvím psychických obranných mechanismů mohou, zejména v osobnostně náročných a psychicky ohrožujících situacích, negativně ovlivňovat celý pedagogický proces a způsobovat diskrepanci mezi záměrem a cíly učitele a jeho skutečným chováním. Z mnoha možných maladaptivních reakcí na psychicky náročné situace v pomáhajících profesích je zde kriticky reflektována zejména reakce úzce související s tzv. autoritářskou osobnostní strukturou.
Anotace anglicky
This text is aimed at personal dimension of pedagogy as a profession. Specific psychical difficulties of pedagogism are specified. Psychodynamic conception of personality creates a theoretical frame of the text. Insensible (resp. not totally realised) motivations are accented.
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 02:32