Detailed Information on Publication Record
2006
Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
ŠMAHEL, David and Martina VESELÁBasic information
Original name
Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
Name (in English)
Interpersonal Attraction in Virtual Environment
Authors
ŠMAHEL, David (203 Czech Republic, guarantor) and Martina VESELÁ (203 Czech Republic)
Edition
Československá psychologie, Praha, Academia, 2006, 0009-062X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 0.279
RIV identification code
RIV/00216224:14230/06:00016855
Organization unit
Faculty of Social Studies
UT WoS
000237624400006
Keywords in English
interpersonal attraction; Internet; text communication; chat
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 16/6/2009 14:44, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.
V originále
Předmětem předkládaného výzkumu je interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu byla otázka, podle jakých kritérií si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. Bylo realizováno a analyzováno 7 rozhovorů s aktivními uživateli internetu ve věku 19 až 35 let, přičemž při analýze bylo využito metod a postupů zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují a popisují následující znaky, které respondenti považují za virtuálně atraktivní: smysl pro humor, zajímavost, kreativita, inteligence, schopnosti používat slova, jistá míra sebeodhalení, virtuální charisma a princip podobnosti. Naopak za snižující atraktivitu jsou považovány tyto faktory: pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita. Oproti reálnému světu se do popředí dostávají ty charakteristiky, které souvisí s psaným slovem, respektive jsou spojeny rovněž se schopností ovládat počítač, či internet. Důležitou roli při hodnocení atraktivity hraje také princip projekce, kdy se člověk ve virtuálním prostředí musí rozhodovat na základě velmi omezeného množství informací, a proto fantazie či představivost pak doplňují chybějící informace.
In English
The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. The sample consisted of seven respondents aged from 19 to 35. Six respondents were interviewed online, one face to face with dictaphone. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|