J 2006

Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí

ŠMAHEL, David and Martina VESELÁ

Basic information

Original name

Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí

Name (in English)

Interpersonal Attraction in Virtual Environment

Authors

ŠMAHEL, David (203 Czech Republic, guarantor) and Martina VESELÁ (203 Czech Republic)

Edition

Československá psychologie, Praha, Academia, 2006, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.279

RIV identification code

RIV/00216224:14230/06:00016855

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000237624400006

Keywords in English

interpersonal attraction; Internet; text communication; chat

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/6/2009 14:44, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.

Abstract

V originále

Předmětem předkládaného výzkumu je interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu byla otázka, podle jakých kritérií si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. Bylo realizováno a analyzováno 7 rozhovorů s aktivními uživateli internetu ve věku 19 až 35 let, přičemž při analýze bylo využito metod a postupů zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují a popisují následující znaky, které respondenti považují za virtuálně atraktivní: smysl pro humor, zajímavost, kreativita, inteligence, schopnosti používat slova, jistá míra sebeodhalení, virtuální charisma a princip podobnosti. Naopak za snižující atraktivitu jsou považovány tyto faktory: pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita. Oproti reálnému světu se do popředí dostávají ty charakteristiky, které souvisí s psaným slovem, respektive jsou spojeny rovněž se schopností ovládat počítač, či internet. Důležitou roli při hodnocení atraktivity hraje také princip projekce, kdy se člověk ve virtuálním prostředí musí rozhodovat na základě velmi omezeného množství informací, a proto fantazie či představivost pak doplňují chybějící informace.

In English

The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. The sample consisted of seven respondents aged from 19 to 35. Six respondents were interviewed online, one face to face with dictaphone. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society