ŠMAHEL, David and Martina VESELÁ. Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí (Interpersonal Attraction in Virtual Environment). Československá psychologie. Praha: Academia, 2006, 50/2006, No 2, p. 174-186, 15 pp. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
Name (in English) Interpersonal Attraction in Virtual Environment
Authors ŠMAHEL, David (203 Czech Republic, guarantor) and Martina VESELÁ (203 Czech Republic).
Edition Československá psychologie, Praha, Academia, 2006, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.279
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00016855
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000237624400006
Keywords in English interpersonal attraction; Internet; text communication; chat
Tags CHAT, internet, interpersonal attraction, text communication
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D., učo 3068. Changed: 16/6/2009 14:44.
Abstract
Předmětem předkládaného výzkumu je interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu byla otázka, podle jakých kritérií si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. Bylo realizováno a analyzováno 7 rozhovorů s aktivními uživateli internetu ve věku 19 až 35 let, přičemž při analýze bylo využito metod a postupů zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují a popisují následující znaky, které respondenti považují za virtuálně atraktivní: smysl pro humor, zajímavost, kreativita, inteligence, schopnosti používat slova, jistá míra sebeodhalení, virtuální charisma a princip podobnosti. Naopak za snižující atraktivitu jsou považovány tyto faktory: pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita. Oproti reálnému světu se do popředí dostávají ty charakteristiky, které souvisí s psaným slovem, respektive jsou spojeny rovněž se schopností ovládat počítač, či internet. Důležitou roli při hodnocení atraktivity hraje také princip projekce, kdy se člověk ve virtuálním prostředí musí rozhodovat na základě velmi omezeného množství informací, a proto fantazie či představivost pak doplňují chybějící informace.
Abstract (in English)
The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. The sample consisted of seven respondents aged from 19 to 35. Six respondents were interviewed online, one face to face with dictaphone. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 25/4/2024 05:51