MAREŠ, Jiří a Stanislav JEŽEK. Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 1. část. Pedagogická revue. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, roč. 58/2006, č. 1, s. 30-45, 15 s. ISSN 1335-1982. 2006.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 1. část
Název česky Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 1. část
Název anglicky Qualitative methods in school climate assessment, part 1
Autoři MAREŠ, Jiří (203 Česká republika) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, garant).
Vydání Pedagogická revue, Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2006, 1335-1982.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/06:00016883
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky school climate; assessment; qualitatative methods
Štítky assessment, qualitatative methods, school climate
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832. Změněno: 30. 11. 2006 10:24.
Anotace
Většina publikovaných výzkumů, které se zabývají klimatem školy, se opírá o kvantitativní metody, zejména o dotazníky. Přehledová studie upozorňuje, že k dispozici je bohatá škála kvalitativních metod, které jsou pro mnohá použití vhodnější. Navrhuje též prvky rámce uvažování pro proces volby mezi strukturovanějšími a méně strukturovanými metodami. Studie přibližuje 7 skupin kvalitativních metod: 1. rozhovor, 2. pozorování, 3. narativní metody (např. vyprávěná historek o škole, žákovské deníky, učitelské deníky), 4. projektivní metody, 5. analýzu produktů (oficiálních dokumentů, vybavení a výzdoby školy, internetových stránek školy), 6. historické metody, 7. specifické techniky pro exploraci reprezentací. Přehledová studie též připomíná, že existuje skupina smíšených metod, které kombinují kvantitativní a kvalitativní přístupy.
Anotace anglicky
Most published studies about school climate use quantitative methods, especially questionnaires. This review presents the scale of qualitative methods, which can prove more useful in dealing with many research questions or practical problems. It also offers a framework for the deciding between more of less structured metods. The study presents 7 categories of qualitative methods: 1. interview, 2. observation, 3. narrative methods, 4. projective methods, 5. product and document analysis, 6. historical methods, 7. general techniques for the exploration of concepts and representations used in perceptions of school. The study also deals with moxed-method approaches.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 20:37