Detailed Information on Publication Record
2006
Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně základních škol
KNECHT, PetrBasic information
Original name
Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně základních škol
Name (in English)
How do Czech pupils assess their geography textbooks?
Authors
KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, Učebnice pod lupou, p. 85-96, 11 pp. Pedagogický výzkum v teori a praxi, 2006
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/06:00016937
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-7315-124-3
Keywords in English
Educational research; textbooks research; textbooks assessment
Změněno: 28/5/2009 15:05, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
V originále
Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně základních škol Předmětem popisovaného výzkumu je interakce učebnice-žák, která je v rámci výzkumu učebnic poměrně opomíjena. Dle jakých prvotních kriterií hodnotí žák učebnici? Jaké vlastnosti by měla mít učebnice, aby žáky zaujala a případně motivovala ke studiu? Je to pouze estetická stránka nebo žáci hodnotí i obsah učebnice? Jaké požadavky mají žáci v souvislosti s učebnicemi? Jak se žákům učebnice líbí? Na vzorku 54 žáků se autor snažil nalézt odpověď na otázku, jak by dle jejich mínění měla vypadat ideální učebnice zeměpisu.
In English
How do Czech pupils assess their geography textbooks? The subject of the research described, often neglected in the textbook research, is the textbook pupil interaction. What are the prime criteria for a pupil to judge a textbook? What characteristics should a textbook have to attract the pupil and provide the motivation to study? Is it its design that appeals above all, or is its content appraised as well? What do pupils require from textbooks? What textbooks do they like? The sample of 54 pupils helps the author find out what the ideal Geography textbook might look like.
Links
LC06046, research and development project |
|