Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých
ŠEĎOVÁ, Klára and Petr NOVOTNÝ. Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých (Educational Needs in Relation to Participation in Adult Education). Pedagogika. Praha: PdF UK, 2006, vol. 2006, No 2, p. 140-151. ISSN 0031-3815. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých |
Name (in English) | Educational Needs in Relation to Participation in Adult Education |
Authors | ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Pedagogika, Praha, PdF UK, 2006, 0031-3815. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Article in a journal |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/06:00016540 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords in English | education needs;adults;research |
Tags | adults, education needs, research |
Changed by | Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 2/2/2014 11:03. |
Abstract |
---|
Článek prezentuje některé výsledky reprezentativního dotazníkového šetření zaměřeného na vzdělávání dospělých realizovaného v rámci projektu Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje podporovaného Ministerstvem práce a sociálních věcí a realizovaného na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Článek se zabývá především problematikou vzdělávacích potřeb coby stavu jistého vzdělanostního či kompetenčního nedostatku. Řeší otázku, v jaké míře čeští dospělí po ukončení počátečního vzdělávání mají potřebu dále se vzdělávat a v jaké míře ji skutečně realizují. Dále jsou v textu hledány souvislosti mezi povahou vzdělávacích potřeb a individuálních charakteristik dospělých, kteří do dalšího vzdělávání vstupují, respektive nevstupují. Diskutován je vliv profesního a ekonomického postavení, vzdělání, věku i některých jemnějších subjektivních proměnných, jako jsou budoucí životní plány jednotlivce. |
Abstract (in English) |
---|
The article presents some of the results of a representative questionnaire survey concerned with adult education which was carried out as part of the project "Adult Education in Different Phases of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities for Development", funded by the Ministry of Employment and Social Affairs and conducted at the Institute of Educational Sciences of the Faculty of Arts at Masaryk University in Brno. The article focuses primarily on the question of educational needs defined in terms of the insufficiency of preceding education or qualification. It addresses the question of the extent to which Czech adults who have finished the initial education require further education and the extent to which they really obtain it. The authors also identifies connections between the character of educational needs and different profiles of the adults who undertake further education or fail to do so. Factors discussed include professional and economic status, education, age and some more subtle subjective variables such as the individual`s life plans for the future. |
Links | |
---|---|
1J017/04-DP2, research and development project | Name: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje |
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development |
PrintDisplayed: 16/10/2024 07:56