V originále
Přítomný příspěvek vychází ze zkušeností autorů získaných v průběhu realizace seminářů filmové a audiovizuální edukace na PedF MU v Brně. Během interaktivně koncipované výuky byla komentována recepční schémata a stereotypy ve studentském uvažování o filmu (uměleckém, žánrovém, non-narativním), filmové kritice a počítačových hrách. Přednostní pozornost byla věnována mezioborovým vztahům filmu a tradičních esteticko-výchovných disciplín. Zdrojem primárních dat bylo dotazníkové šetření mezi studenty.
In English
This paper sums up the experience the authors acquired in their courses of film and audio-visual education at the Faculty of Education in Masaryk University (Brno). Based on the interactive modes of teaching, the course's tutors and participants together evaluated a number of cliché-based modes of thinking expressed in their opinions of cinema (film art, film genres, non-fiction cinema) as well as film criticism and computer and/or videogames. The authors foucused their attention primarily at the interdisciplinary relationships among institution of cinema and well-established aesthetic education disciples. A short student's questionnaire is also included and commented.