V originále
Studie kritickým způsobem mapuje prvních sto let sbírání ukrajinského hudebního folklóru. Ve výsledcích pionýrských sběratelských pokusů nacházíme řadu nepřesností v zápisech lidových písní. Většina tehdejších sbírek totiž sledovala zejména praktické hudební cíle a neměla etnografické ambice; přesto v nich dnes lze hledat cenné svědectví o stavu soudobé hudebnosti. Předvědecké období sběratelských aktivit je vyznačeno dvěma krajními mezníky: na jedné straně rokem 1774, kdy vyšly tiskem první notované ukrajinské lidové písně a na straně druhé rokem 1868, kdy byla oficiálně započata hudebně folkloristická činnost Mykoly Lysenka, který svými metodami sběru a úprav lidových písní připravil půdu pro vědecký etnografický přístup k ukrajinskému hudebnímu folklóru.
Anglicky
The essay surveys the first hundred years of collecting the Ukrainian musical folklore in a critical way. Within the results of the path-breaking collector s attempts we find a lot of imprecision in the folk-song notations. The most collections of that time followed, however, mainly the practical musical aims and they had not any ethnological ambitions; for all that, one can discover valuable witness of the contemporaly musicality therein. The pre-scientific period of collector s activities is limited by two milestones: the xear 1774 on one hand, when the first notated Ukrajinian folk songs were printed, and the year 1868 on the other hand, when the musical and folkloristic activity of Mykola Lysenko started. With his methods of folk-song collecting and arrangement, Lysenko broke new ground for the scientific ethnographic approach to Ukrajinian musical folklore.