C 2006

How Czech pupils assess geography textbooks

KNECHT, Petr

Basic information

Original name

How Czech pupils assess geography textbooks

Name in Czech

Jak hodnotí čeští žáci učebnice

Authors

KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Karlsruhe, Research on Learning and Teaching in Primary Geography. p. 129-147, 18 pp. Karlsruher Padagogische Studien - Band 7, 2006

Publisher

Padagogische Hochschule

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/06:00017045

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

3-8334-5298-6

Keywords in English

Educational research; textbooks research; textbooks assessment

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 3/6/2015 21:57, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Abstract

V originále

How do Czech pupils assess their geography textbooks? The subject of the research described, often neglected in the textbook research, is the textbook pupil interaction. What are the prime criteria for a pupil to judge a textbook? What characteristics should a textbook have to attract the pupil and provide the motivation to study? Is it its design that appeals above all, or is its content appraised as well? What do pupils require from textbooks? What textbooks do they like? The sample of 54 pupils helps the author find out what the ideal Geography textbook might look like.

In Czech

Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně základních škol Předmětem popisovaného výzkumu je interakce učebnice-žák, která je v rámci výzkumu učebnic poměrně opomíjena. Dle jakých prvotních kriterií hodnotí žák učebnici? Jaké vlastnosti by měla mít učebnice, aby žáky zaujala a případně motivovala ke studiu? Je to pouze estetická stránka nebo žáci hodnotí i obsah učebnice? Jaké požadavky mají žáci v souvislosti s učebnicemi? Jak se žákům učebnice líbí? Na vzorku 54 žáků se autor snažil nalézt odpověď na otázku, jak by dle jejich mínění měla vypadat ideální učebnice zeměpisu.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling