KREJČÍ, Pavel. Komponentově-sémantická analýza českých publicistických idiomů a frazémů (Component and semantic analysis of the Czech journalistic idioms and phrasems). In Jubileen slavističen sbornik. Blagoevgrad: Jugozapaden universitet "Neofit Rilski" - universitetsko izdatelstvo, 2005, p. 172-180. ISBN 954-680-359-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komponentově-sémantická analýza českých publicistických idiomů a frazémů
Name (in English) Component and semantic analysis of the Czech journalistic idioms and phrasems
Authors KREJČÍ, Pavel (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Blagoevgrad, Jubileen slavističen sbornik, p. 172-180, 9 pp. 2005.
Publisher Jugozapaden universitet "Neofit Rilski" - universitetsko izdatelstvo
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Bulgaria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/05:00020020
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 954-680-359-6
Keywords in English Czech phrasems and idioms -- Phrasems and idioms in journalistic texts
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D., učo 23013. Changed: 17/8/2006 12:04.
Abstract
Velká část idiomů a frazémů používaných v českých publicistických textech obsahuje coby klíčový komponent označení části lidského těla, pojmenování lidských produktů spjatých s každodenním životem, ale také výrazy spojené se soutěžením v nejširším smyslu slova (hry, sport, boj).
Abstract (in English)
The Czech journalists mostly use phrasemes containing the names of parts of the human body, names from the sphere of the human home and dwelling, and components from the sphere of competitions (sport and games, fight and military). The phraseological semantics of the phraseme motivated by the key component is present mainly in phrasemes from the spheres of home and dwelling, competition and living nature.
Links
GP405/02/D164, research and development projectName: Kontrastivní studium charakteru a funkce nových publicistických idiomů a frazémů v českých a bulharských publicistických textech
Investor: Czech Science Foundation, Contrastive study of character and function of the new journalistic idioms in Czech and Bulgarian journalistic texts
PrintDisplayed: 22/7/2024 08:19