BRÁZDIL, Tomáš, Václav BROŽEK, Vojtěch FOREJT a Antonín KUČERA. Reachability in Recursive Markov Decision Processes. Online. C. Baier, H. Hermanns (Eds.). In 17th International Conference on Concurrency Theory. Berlin Heidelberg New York: Springer, 2006. s. 358-374. ISBN 3-540-37376-4. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Reachability in Recursive Markov Decision Processes
Název česky Dosažitelnost pro Markovovy rozhodovací procesy
Autoři BRÁZDIL, Tomáš (203 Česká republika), Václav BROŽEK (203 Česká republika), Vojtěch FOREJT (203 Česká republika) a Antonín KUČERA (203 Česká republika, garant)
C. Baier, H. Hermanns (Eds.).
Vydání Berlin Heidelberg New York, 17th International Conference on Concurrency Theory, od s. 358-374, 17 s. 2006.
Nakladatel Springer
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.402 v roce 2005
Kód RIV RIV/00216224:14330/06:00017081
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISBN 3-540-37376-4
ISSN 0302-9743
UT WoS 000240256100024
Klíčová slova anglicky Markov decision processes; reachability
Štítky Markov decision processes, reachability
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. RNDr. Antonín Kučera, Ph.D., učo 2508. Změněno: 30. 3. 2010 20:30.
Anotace
We consider a class of infinite-state Markov decision processes generated by stateless pushdown automata. This class corresponds to 1.5-player games over graphs generated by BPA systems or (equivalently) 1-exit recursive state machines. An extended reachability objective is specified by two sets S and T of safe and terminal stack configurations, where the membership to S and T depends just on the top-of-the-stack symbol. The question is whether there is a suitable strategy such that the probability of hitting a terminal configuration by a path leading only through safe configurations is equal to (or different from) a given x in {0,1}. We show that the qualitative extended reachability problem is decidable in polynomial time, and that the set of all configurations for which there is a winning strategy is effectively regular. More precisely, this set can be represented by a deterministic finite-state automaton with a fixed number of control states. This result is a generalization of a recent theorem by Etessami & Yannakakis which says that the qualitative termination for 1-exit RMDPs (which exactly correspond to our 1.5-player BPA games) is decidable in polynomial time. Interestingly, the properties of winning strategies for the extended reachability objectives are quite different from the ones for termination, and new observations are needed to obtain the result. As an application, we derive the EXPTIME-completeness of the model-checking problem for 1.5-player BPA games and qualitative PCTL formulae.
Anotace česky
V článku se zkoumají vlastnosti nekonečně-stavových Markovových rozhodovacích procesů, které jsou generované zásobníkovými procesy bez kontrolních stavů. Tato třída procesů odpovídá hrám s 1.5 hráči nad grafy, které jsou generované BPA systémy. Dokážeme, že kvalitativní problém dosažitelnosti je pro tuto třídu procesů rozhodnutelný v polynomiálním čase. Aplikaci tohoto výsledku prokážeme EXPTIME-úplnost problému platnosti dané kvalitativní PCTL formule v daném stavu daného procesu.
Návaznosti
MSM0021622419, záměrNázev: Vysoce paralelní a distribuované výpočetní systémy
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Vysoce paralelní a distribuované výpočetní systémy
1M0545, projekt VaVNázev: Institut Teoretické Informatiky
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Institut Teoretické Informatiky
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 20:05