VANČURA, Jan. Zkušenost s výukou předmětu Psychologie handicapu na Fakultě sociálních studií. (Psychology of Handicap - Teaching Experience on the Faculty of Social Studies). Jiří Mareš, Tomáš Svatoš. In Novinky v pedagogické a školní psychologii 1995-2005. 1st ed. Hradec Králové: ESF, IPPP ČR a AŠP SR a ČR, 2005, p. 37-41. ISBN 80-86856-11-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkušenost s výukou předmětu Psychologie handicapu na Fakultě sociálních studií.
Name (in English) Psychology of Handicap - Teaching Experience on the Faculty of Social Studies
Authors VANČURA, Jan (203 Czech Republic, guarantor).
Jiří Mareš, Tomáš Svatoš.
Edition 1. vyd. Hradec Králové, Novinky v pedagogické a školní psychologii 1995-2005, p. 37-41, 2005.
Publisher ESF, IPPP ČR a AŠP SR a ČR
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00020022
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-86856-11-9
Keywords in English handicap; teaching
Tags handicap, teaching
Changed by Changed by: PhDr. Jan Vančura, Ph.D., učo 19268. Changed: 30/7/2007 11:57.
Abstract
Příspěvek shrnuje zkušenosti získané v průběhu dvou let výuky předmětu Psychologie handicapu na Fakultě sociálních studií v Brně. Text zmiňuje odlišný způsob vzdělávání v dané oblasti v Německu, představuje nabízené pojetí předmětu, reflektuje některé ohlasy studentů, zejména význam jejich osobní zkušenosti setkání s člověkem s postižením, které se do určité míry neplánovaně stalo těžištěm výuky. Text dále nabízí úvahu nad tím, jak by bylo možné dosavadní zkušenosti využít v případném rozšíření výuky a v závěru se v širším kontextu zabývá významem, jaký má pro výuku předmětu autentická zkušenost studentů.
Abstract (in English)
Text summarizes two years experience of teaching course Psychology of handicap on the Faculty of Social Studies. It describes different education system concerning the area of disability in Germany, introduces own concept of the course, and reflect feedback from students who appreciate especially authentic experience of meeting people with disability.
Links
GA406/03/0940, research and development projectName: Psychosociální klima školy - teorie, diagnostika, možné intervence
Investor: Czech Science Foundation, Psychological and social school climate - theory, assessment, possible interventions
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 25/4/2024 12:14