Detailed Information on Publication Record
2006
Jaká kritéria jsou důležitá pro učitele ŽŠ při výběru učebnic zeměpisu? Výsledky výzkumné sondy provedené na jihomoravských základních školách
KNECHT, Petr and Martin WEINHŐFERBasic information
Original name
Jaká kritéria jsou důležitá pro učitele ŽŠ při výběru učebnic zeměpisu? Výsledky výzkumné sondy provedené na jihomoravských základních školách
Name (in English)
According what criteria do teachers select geography textbooks?
Authors
KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Martin WEINHŐFER (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Plzeň, Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, p. 35-51, 2006
Publisher
Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/06:00031599
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-7043-483-X
Keywords in English
Education; Educational Research; Didactics of Geography; Teachers Research; Textbooks Research; Textbooks Assessment
Tags
Změněno: 18/6/2009 12:44, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
V originále
Příspěvek je seznámením s výzkumnou sondou, jejíž autoři se snažili na vzorku 53 učitelů prostřednictvím dotazníku nalézt odpovědi na otázky týkající se interakce učebnice zeměpisu - učitel. K čemu učitelé učebnice využívají? Jakou plní učebnice ve výuce úlohu? Které učebnice učitelé využívají? Podle jakých kritérií vybírají učitelé učebnice pro svůj předmět? Jaké jsou jejich požadavky v souvislosti s učebnicemi? Sonda mimo jiné dokazuje aktuální potřebnost výzkumu učebnic, který by usnadnil učitelům výběř po všech stránkách nejkvalitnější učebnice.
In English
The contribution deals with the results of educational research study practiced at 53 elementary schools in South Moravian region in year 2005.The main aim of the study was the recognition how do geography teachers assess geography textbooks. The teachers had the occasion to mention positive and negative attributes of the textbooks, reasons and criteria for choosing a new textbook and the using purposes of the textbooks.