D 2006

Jaká kritéria jsou důležitá pro učitele ŽŠ při výběru učebnic zeměpisu? Výsledky výzkumné sondy provedené na jihomoravských základních školách

KNECHT, Petr and Martin WEINHŐFER

Basic information

Original name

Jaká kritéria jsou důležitá pro učitele ŽŠ při výběru učebnic zeměpisu? Výsledky výzkumné sondy provedené na jihomoravských základních školách

Name (in English)

According what criteria do teachers select geography textbooks?

Authors

KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Martin WEINHŐFER (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Plzeň, Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, p. 35-51, 2006

Publisher

Západočeská univerzita v Plzni

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/06:00031599

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-7043-483-X

Keywords in English

Education; Educational Research; Didactics of Geography; Teachers Research; Textbooks Research; Textbooks Assessment
Změněno: 18/6/2009 12:44, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je seznámením s výzkumnou sondou, jejíž autoři se snažili na vzorku 53 učitelů prostřednictvím dotazníku nalézt odpovědi na otázky týkající se interakce učebnice zeměpisu - učitel. K čemu učitelé učebnice využívají? Jakou plní učebnice ve výuce úlohu? Které učebnice učitelé využívají? Podle jakých kritérií vybírají učitelé učebnice pro svůj předmět? Jaké jsou jejich požadavky v souvislosti s učebnicemi? Sonda mimo jiné dokazuje aktuální potřebnost výzkumu učebnic, který by usnadnil učitelům výběř po všech stránkách nejkvalitnější učebnice.

In English

The contribution deals with the results of educational research study practiced at 53 elementary schools in South Moravian region in year 2005.The main aim of the study was the recognition how do geography teachers assess geography textbooks. The teachers had the occasion to mention positive and negative attributes of the textbooks, reasons and criteria for choosing a new textbook and the using purposes of the textbooks.