k 2006

Social adaptation of children in the school environment: The problems and disturbances

POLEDŇOVÁ, Ivana and Zdenka STRÁNSKÁ

Basic information

Original name

Social adaptation of children in the school environment: The problems and disturbances

Name in Czech

Sociální adaptace dětí v prostředí školy – problémy, poruchy

Authors

POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic)

Edition

20th Annual Conference of the European Health Psychology Society: "Social Change and New Challenges for Health Psychology", 30 August-2 September 2006, Warsaw University, Warsaw, Poland, 2006

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/06:00017143

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

sociální adaptace; školní prostředí

Keywords in English

social adaptation; school environment

Tags

International impact
Změněno: 5/3/2010 16:29, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper focuses on the issues of maladaptation of children in the school environment, which can be associated with their academic failure. An empirical study was conducted, aimed on the relationships of anxiety, depression, adaptation problems, and academic failure. The sample of children aged between 10 and 15 year completed the Depression scale of the Child Behavior Checklist by T. M. Achenbach and C. Edelbrock, the child version of the Spielberger State-Trait Anxiety Scale and a nomination technique for school class. Internalized and externalized problems in children s behavior were identified; these problems might be interconnected and associated with school achievement. There is a prospect to successful correction of the adaptation problems due to developing self-reflection at the children.

In Czech

Příspěvek je věnován otázkám maladaptace dětí v prostředí školy, která může souviset s jejich akademickými neúspěchy. Byla realizována empirická studie vztahu úzkosti a deprese a adaptačních problémů dětí v prostředí školy i jejich školní podvýkonnosti. K výzkumu dětí ve věku 10 – 15 let jsme použili tyto metody: škálu depresivity z Dotazníku poruch chování dítěte T. M. Achenbacha a C. Edelbrocka, Škálu na měření úzkosti a úzkostnosti u dětí C.D. Spielbergera a nominační techniku ke skupinovému výzkumu školních tříd. Byly potvrzeny tzv. internalizované a externalizované poruchové tendence v chování dětí, které se mohou vzájemně ovlivňovat a souvisí se školní výkonností. Vzhledem k vyvíjející se schopnosti sebereflexe se u dětí existuje šance jejich adaptační problémy úspěšně korigovat.

Links

LN00A023, research and development project
Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society