Social adaptation of children in the school environment: The problems and disturbances
POLEDŇOVÁ, Ivana and Zdenka STRÁNSKÁ. Social adaptation of children in the school environment: The problems and disturbances. In 20th Annual Conference of the European Health Psychology Society: "Social Change and New Challenges for Health Psychology", 30 August-2 September 2006, Warsaw University, Warsaw, Poland. 2006. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Social adaptation of children in the school environment: The problems and disturbances |
Name in Czech | Sociální adaptace dětí v prostředí školy – problémy, poruchy |
Authors | POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic). |
Edition | 20th Annual Conference of the European Health Psychology Society: "Social Change and New Challenges for Health Psychology", 30 August-2 September 2006, Warsaw University, Warsaw, Poland, 2006. |
Other information | |
---|---|
Original language | English |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Poland |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | URL |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/06:00017143 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | sociální adaptace; školní prostředí |
Keywords in English | social adaptation; school environment |
Tags | school environment, social adaptation |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Changed: 5/3/2010 16:29. |
Abstract |
---|
The paper focuses on the issues of maladaptation of children in the school environment, which can be associated with their academic failure. An empirical study was conducted, aimed on the relationships of anxiety, depression, adaptation problems, and academic failure. The sample of children aged between 10 and 15 year completed the Depression scale of the Child Behavior Checklist by T. M. Achenbach and C. Edelbrock, the child version of the Spielberger State-Trait Anxiety Scale and a nomination technique for school class. Internalized and externalized problems in children s behavior were identified; these problems might be interconnected and associated with school achievement. There is a prospect to successful correction of the adaptation problems due to developing self-reflection at the children. |
Abstract (in Czech) |
---|
Příspěvek je věnován otázkám maladaptace dětí v prostředí školy, která může souviset s jejich akademickými neúspěchy. Byla realizována empirická studie vztahu úzkosti a deprese a adaptačních problémů dětí v prostředí školy i jejich školní podvýkonnosti. K výzkumu dětí ve věku 10 – 15 let jsme použili tyto metody: škálu depresivity z Dotazníku poruch chování dítěte T. M. Achenbacha a C. Edelbrocka, Škálu na měření úzkosti a úzkostnosti u dětí C.D. Spielbergera a nominační techniku ke skupinovému výzkumu školních tříd. Byly potvrzeny tzv. internalizované a externalizované poruchové tendence v chování dětí, které se mohou vzájemně ovlivňovat a souvisí se školní výkonností. Vzhledem k vyvíjející se schopnosti sebereflexe se u dětí existuje šance jejich adaptační problémy úspěšně korigovat. |
Links | |
---|---|
LN00A023, research and development project | Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts | |
MSM0021622406, plan (intention) | Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society |
PrintDisplayed: 14/10/2024 23:37