Detailed Information on Publication Record
2006
Problémy sociální adaptace žáků základních škol
STRÁNSKÁ, Zdenka and Ivana POLEDŇOVÁBasic information
Original name
Problémy sociální adaptace žáků základních škol
Name in Czech
Problémy sociální adaptace žáků základních škol
Name (in English)
Issues of Social Adaptation at Primary School Pupils
Authors
STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Czech Republic, guarantor) and Ivana POLEDŇOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Plzeň, Kocurová, M. (Ed.): Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník anotací 14. konference ČAPV pořádané Katedrou pedagogiky Fakulty pedagogické ZČU v Plzni ve dnech 5.-7.9. 2006, p. 33-33, 1 pp. 2006
Publisher
Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/06:00017146
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
80-7043-483-X
Keywords in English
social adaptation; maladaptation; depression; anxiety; school achievement
Změněno: 30/6/2008 21:47, PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
V originále
Příspěvek je věnován otázkám maladaptace dětí v prostředí školy. Byla realizována empirická studie vztahu úzkosti a deprese, adaptačních problémů dětí v prostředí školy a jejich školní výkonnosti. Výzkum u dětí ve věku 10 – 15 let potvrdil tzv. internalizované a externalizované poruchové tendence v jejich chování, které se mohou vzájemně ovlivňovat a snižovat školní výkon žáků. Vzhledem k vyvíjející se schopnosti sebereflexe u dětí existuje šance jejich adaptační problémy úspěšně korigovat.
In English
The paper focuses on the issues of maladaptation of children in the school environment. An empirical study was conducted, aimed on the relationships of anxiety, depression, adaptation problems, and academic failure. The sample of children aged between 10 and 15 year completed the Depression scale of the Child Behavior Checklist by T. M. Achenbach and C. Edelbrock. Internalized and externalized problems in children`s behavior were identified; these problems might be interconnected and associated with school achievement. There is a prospect to successful correction of the adaptation problems due to developing self-reflection at the children.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|